مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

اطلاعات کلی در تغذیه ی جوجه عروس های سرنگی (1)

مطلبی که را که مطالعه می فرمایید برگرفته از یک مطلب تخصصی به زبان انگلیسی از سایت کاکاتیل کاتیج بوده و امیدوارم مورد توجه کاربران محترم قرار بگیره.

استفاده از غذای دستی (غذا دادن به صورت سرنگی )سبب دستی و رام شدن عروس هلندی می شود.با این وجود نیازمند به صرف زمان بسیار و علاقه ی شما دارد.جوجه ها زمانی که گرسنه می شوند نیاز به تغذیه شدن دارند  و گاهی جوجه های به  دلیل اشتباهات متداول غذا دهندگان تلف می شوند. بنابراین اگر شما سرکار یا مدرسه می روید جوجه های سرنگی را به شما پیشنهاد نمی کنیم..بنابراین اگر قصد پرورش جوجه ی سرنگی را دارید باید آموزش کافی را از یک دامپزشک یا یک غذا دهنده ی  با تجربه فراگیرید نه اینکه تنها به ویدئو  یا به مقالاتی در این زمینه نگاه بپردازید.و این تکنیک پیچیده ای نیست که جوجه های گرسنه بی طاقت بوده  و آنها به سرعت جسته تا از سرنگ غذا تناول کنند.یک غذا دهنده باید به طور دقیق بداند که کجا و چطور و چه میزان از فرمول غذا را به جوجه عروس های گرسنه بدهد.جوجه عروس ها معمولا در سنین  چهار روزگی از لانه خارج شده تا اولین شب خود را برای سرنگی شدن تجربه کنند. در این زمان جوجه ها دارای کرکه پرهایی هستند.

بهداشت غذای سرنگی:

جوجه عروس هایی که به دنیا می ایند فافد سیستم ایمنی  و به راحتی مبتلا به بیماری های  باکتریایی و قارچی موجود در دستان شما خواهند شد.و از طرفی مواد و وسایلی که شما به کار می برید ممکن است در این امر موثر باشند.

همیشه دستان خود را قبل از درست کردن فرمول غذایی و قبل از غذا دادن به جوجه عروس با صابون بشویید.فرمول غذایی حتما باید دریک ظرف شیشه ای درست شود نه در ظرف پلاستیکی زیرا ظرف پلاستیکی دارای شکاف هایی است که امکان رخنه کردن باکتری ها در آن وجود دارد.از آب استریل یا جوشانده شده به مدت ده دقیقه قبل از تهیه ی معجون استفاده نمایید.

جوشاندن آب سبب نابود کردن باکتری ها و  انگل های موجود در آب خواهد شد.برای هر وعده ی غذایی ، فرمول تازه ای تهیه نمایید و سرنگ تا اندازه ی ممکن پر نمایید.(فریز کردن مواد سبب از بین رفتن باکتری ها نشده بلکه رشد آنها را به تعویق می اندازد.)

برای هر یک از جوجه ها از سرنگی مجزا استفاده نمایید و سرنگی باشد که قابلیت برگشت را برای دوره های بعدی داشته باشد.درصورتی که رعایت نشود درصورت مریضی در یک جوجه شامل مبتلا شدن سایرین می گردد.

بعد از غذا دادن به تمامی جوجه ها تمامی غذاهایی که که برروی منقار و پوست و پرهای آنان ریخته را با یک دستمال توری و آغشته به آب ملایم پاک کنید. سپس به هر یک از جوجه ها چند قطره آب ولرم بدهید زیرا سبب از بین بردن بقایای غذا در دهان آنها شده و از مخمر شدن آنها(قارچی و باکتریایی شدن) جلوگیری می کند.و حتما سرنگ و ظرف را بعد از تغذیه کاملا بشویید.

برخی محققان بر این باورند که بهتر است ظرف را حتی با محلول گریپ فروت تمیز کرد زیرا که عنصری پادزهر است.(هارولد ورنون)

سوزش چینه دان:

سوزش در ناحیه ی چینه دان زمانی اتفاق می افتد که چینه دان  و مری جوجه با فرمول غذایی داغ تغذیه  شود.بسیاری از سوختگی ها می تواند نتیجه ی  یک بار تغذیه ی  جوجه  و یا اینکه در اثر تکرار استفاده ازغذای نسبتا داغ به وجود بیاید.(یعنی چیزی بیش از 108 درجه ی فارنهایت)جوجه ممکن است که غذا را بپذیرد ولی ممکن است شما اثری از سوزش متوجه نشوید تا اینکه بعد از گذشت دو هفته شاهد آن خواهید بود.در صورتی که یکی از پرندگان شما دچار این حادثه شد شما باید سایرین را مورد مراقبت قرار بدهید.سوختن چینه دان شدیدا برای جوجه دردناک است و حتی ممکن است سبب مرگ یا شکه شدن جوجه شود.تصور کنید زمانی که شما پارچی از آب داغ را در جا قورت دهید! زمانی که چینه دان جوجه دچار سوختگی می شود ، پوست  ناحیه متورم و قرمز شده و تاول ایجاد می شود و نواحی سوراخ شکل بر روی چینه دان ظاهر می شود.(دمای فرمول غذایی باید بین 40 الی 41 درجه ی سلسیوس باشد.تا مانع از سوزش چینه دان شود.در صورتی که از دماسنج الکترونیکی استفاده می کنید لطفا دما را دقیقا چک نمایید..

گرم کردن فرمول درماکرویو ممکن است سبب سوختگی شود.گرم کردن فرمول غذایی ممکن است در شیشه ویا درماهیتابه یا در بشقاب داغ  انجام گیرد.

درصورتی که  دمایش پایینتر باشد سبب سوزش چینه دان نخواهد شد..درصورتی که شما سبب سوختن چینه دان جوجه عروس خود شدید نیازمند به امور اورژانسی بوده و حتما به یک دامپزشک مراجعه نمایید.داروهایی برای جلوگیری از تاول و یا عمل جراحی نیازمند خواهیم بود. در آسیب های جدی جوجه ممکن است دچار حالت شک شده و در صورتی که جدی گرفته نشود تلف خواهد شد.

هوا پریدگی در حین غذا دادن(حالت دمش):زمانی که جوجه  در هنگام غذا خوردن،غذایی وارد ریه اش شود اصطلاحا پریدگی هوا گفته می شود.در یک شرایط عادی تغذیه دادن؛ ریه ی پرنده توسط تارک هایی پوشانده می شوند تا مانع استنشاق غذا  یا ماده ی سیال شود.معمولا هوا پریدگی زمانی اتفاق می افتد که جوجه از خوردن غذای سرنگی بی میلی نشان می دهد یا آنکه غذا دهنده فرمول غذایی را قبل از آنکه جوجه درخواست گرفتن غذا در حین غذا خوردن کند وارد دهان جوجه کند(گلویش را به سرعت بالا و پایین می کند)دلایل دیگری همچون آهسته غذا دادن به جوجه و یا استفاده از فرمول غذایی نادرست  یا تغذیه ی مجدد جوجه در حالی که چینه دانش پر باشد و یا اینکه فرمول غذایی کمی غلیظ باشد موثر هستند.

وقتی که مقدار زیادی از فرمول غذایی وارد ناحیه ی شش ها یا ریه ها می گردد، جوجه شروع به تکان دادن سر خود و نفس های بریده بریده می کشد.گاهی جوجه به دلیل وارد کردن مواد غذایی به درون محل تنفس خود دچار خفگی شده و به سرعت تلف می شود( حالت خفقان)

در صورتی که مقدار اندکی از غذا وارد ناحیه ی تنفس شود ،جوجه ممکن است سرفه یا عطسه کردن کند تا غذا اندک از بینی وی خارج شود.در صورتی که جوجه قادر به بیرون راندن غذای استنشاق شده باشد ممکن است بعد در اثر دمر شدن جوجه و عفونت غذا سبب بیماری باکتریایی و قارچی وی شود.غذایی که قصد خارج شدن از سوراخ بینی را داشته باشد سبب گرفتگی آن می شود و دامپزشک می تواند غذا را به صورت دستی از بینی وی بیرون آورد و آن را با آب نمک (سرم) شستشو دهد.جوجه ی شما ممکن است مورد درمان آنتی بیوتیکی جهت جلوگیری از عفونت های میکروبی در ناحیه ی تنفسی قرار گیرد.جوجه ای که دچار این عارضه شده است ممکن است هیچگونه مشکلی تنفسی از خود نشان ندهد:نفس های عمیق ،استنشاق از طریق دهان باز ،تنفس صدا دار ، یا تنفس با صدای گوش خراش به همراه حرکات سریع دم می تواند نشانه های دیگری باشد.کندی در افزایش وزن، ممکن است به سبب گسترش عفونت ریوی یا بعد از مدتی سبب با التهاب ریه همراه شود.

اگر جوجه های شما دچار چنین مشکلی شدند سریعا به یک دامپزشک مراجعه نمایید.

سوراخ شدن چینه دان یا مری(پارگی ):نبودن غذا در چینه دان به خصوصی زمانی که در همان لحظه تغذیه شودممکن است سبب بریدگی شود.بافت بدن جوجه ها بسیار نحیف است.درصورتی که از وسیله ای نامناسب برای غذا دادن به جوجه استفاده شود و یا اینکه با اجبار به جوجه غذا داد و یا در صورتی که غذا دهنده اطلاع کافی از نحوه ی رسیدگی به جوجه نداشته باشد امکان پارگی در ناحیه ی دهان و دیواره های آن وجود دارد.

درصورتی که جوجه بسیار گرسنه باشد و یا اینکه بسیار مشتاق به غذا خوردن باشد،ممکن است در صورت حرکت ناگهانی که برای غذا خوردن از سرنگ انجام می دهد و بر اساس سرعت عمل و حالت تهاجمی او ممکن است به خودی باعث آسیب رسانی به ناحیه ی مری یا چینه دان شود.

یک پرورش دهنده باید بداند که نباید غذا را با سرعتی تمام و با بی توجه به جوجه بدهد.و حتی در صورتی که جفتی مولد و جوان به جوجه غذا می دهند ممکن است به دلیل سرعت عملشان سبب آسیب رساندن به جوجه شوند.زمانی که حالت پارگی و آسیب به بافت ها رخ می دهد:غذا ممکن است در زیر بافت های پوستی قرار گرفته و به تدریج سبب آسیب به بافت ها می شود.از نشانه های آن می توان به حالت تورم و التهاب در اطراف گردن، درست زمانی که شما با آغاز شدن گرسنگی جوجه قصد غذا دادن به او را دارید  قابل مشاهده است.این شرایط نیازمند به خدمات دامپزشکی دارد. و آنان نیاز به جراحی دارند و در غیر اینصورت تلف خواهند شد.هرگونه آسیبی یا ضربه به این ناحیه سبب گیر افتادن هوا در این ناحیه و باعث متورم شدن و باد کردن ناحیه شده.(که معمولا این حالت زمانی رخ می دهد که در اثر اشتباه والدین جوجه  باشد.) و درصورت رسیدگی مناسب از سوی دامپزشک شرایط جوجه قابل بهبود است.

هوا بلعی: وجود هوا و یا پر شدن چینه دان با هوا معمولا زمانی رخ می دهد که جوجه که جوجه هوا را همزمان با خوردن غذا به درون چینه دان وارد می کند. و این وضعیت همانند شرایط  پارگی چینه دان و یا تورم آن نبوده بلکه اغلب زمانی رخ می دهد که جوجه ی کم سن با ولع در خواست غذا می کند. از طرفی دیگر کند بودن عمل غذا دهنده به جوجه می تواند علت دیگری از آن باشد زیرا که جوجه غذا را بیشتر از سرعت وارد شدن به سرنگ قورت می دهد. که در بسیار شرایط عمل ثابت در غذا دادن سبب رفع این مشکل می شود.هوا وارد شده به درون جینه دان جوجه معمولا به وسیله ی ماساژ یا آروغ جوجه برطرف خواهد شد.پیشنهاد می گردد در هنگام غذا دادن به جوجه تیوب غذا را به صورت درازکش به جوجه بدهید.


پایان قسمت اول...

نظرات 4 + ارسال نظر
امید شنبه 10 دی 1390 ساعت 00:07

سلام.آقا من سی جفت جوجه یکی ونیم ماهه مرغ عشق خریدم و کلونی درست کردم.بهشون ارزن وگندم خیس کرده که یه کم جوونه زده و تخم مرغ میدم.دیگه چی بدم که جوجه ها درشت بشن؟اگه توشون یکی دوجفت کوتوله ونرگسی بذارم ایراد داره؟ممنون

آرش یکشنبه 21 خرداد 1391 ساعت 23:51

سلام
خسته نباشید
آقا حامد سوالی در مورد جوجه عروس دارم تا حالا براتون پیش اومده که غذا داخل چینه دان جوجه سفت بشه و سخت هضم بشه البته اینم بگم که توسط والدین تغذیه میشن و همه ی جوجه ها این مشکل رو ندارن فقط یکی این مشکل رو داره غذا هم به جفت تخم مرغ آبپز و ارزن و تخم کتان و سبزیجات میدم همیشه اینا رو میدادم و هیچ مشکلی هم پیش نیومده بود جایی خوندم که سرکه سیب واسه هضم غذا کمک میکنه واسه همین چند قطره قاطی آبشون کردم.
آیا راه خاصی برای درمانش هست؟

زهره اسلامی سه‌شنبه 9 اسفند 1401 ساعت 11:08

سلام
میشه بگید آروغ ماساژ چگونه است؟ممنون

زهرا ابراهیمی پنج‌شنبه 24 فروردین 1402 ساعت 13:38

من یک جوجه عروسی هلندی رواز بدو تولد خودم دارم سرلاک میدم دکتر گفته هر ۲ ساعت سرلاک بدم اما هر ۲ ساعت زوده چون چینه دانش پر و من هر ۳ الی ۴ ساعت غذا میدم مشکل نداره؟ و اندازه یک عدس همیشه خالی میزارم مشکلی نداره؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد