مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

نکاتی در مورد فرار عروس هلندی ها...


ممکن است بارها برای برخی از صاحبان طوطی ها پیش آمده باشد که طوطی آنها به دلیل آزاد بودن در یک فضای باز مانند حیاط ، خانه ، پارک و........هر چند که طوطی دست آموز بوده ؛اقدام به فرار کند.

برخی از این دسته افراد بر فرض آنکه طوطی دست آموز بوده و یا آنکه قسمتی از پرهای بال وی چیده شده است ؛قادر به پرواز نخواهد بود، اقدام به آزاد گذاشتن طوطی کرده و ناگهان طوطی خود را در اوج آسمان در حال پرواز خواهند دید...


بنابراین راه حل چیست؟


طوطی سانان از جمله عروس هلندی ها از جمله پرندگانی هستند که عادت داشته همیشه به سمت بالا پرواز کرده  و بلند ترین نقطه را برای نسشتن یا فرود آمدن انتخاب می کنند.

حال برخی از افراد برای تسریع در امر دست آموزی طوطی خود اقدام به چینش قسمتی از پرهای بال طوطی کرده تا طوطی پرواز نکند که این فرض اشتباه است زیرا که با چیدن این قطعه پرها تنها سبب ممانعت از اوج گرفتن پرنده به نقاط فراتر از محیط می شود.


حیوان همانطور که از نامش پیداست فاقد قوه ی عقل و شعور بوده لذا حتی زمانی که کاملا رام باشد ممکن است بر اثر عواملی در فضای باز مانند شنیدن صدا جفت خود و یا دیدن حیوان یا شی ترسناکی اختیار خود را از دست داده و اقدام به ترک کردن صاحب خود کند.

حتی بارها و بارها دیده شده با وجود رام بودن پرنده و حتی چیده شدن قسمتی از پرهای بال، وزش باد محرکی مناسب برای ایجاد تمایل به پرواز در پرنده محسوب شده است.


توصیه :

هرگز طوطی خود را  در فضای باز آزاد نگذارید مگر آنکه در یک محیطی محصور مانند اتاق و... باشده که فاقد هر گونه روزنه ای باشد.


رفتار طوطی سانان در خارج از قفس:


زمانی که طوطی سانان به خصوصا عروس هلندی در خارج از محیط قرار می گیرد و به خصوص زمانی که قفس وی در دسترس او نباشد ، پرنده عادت داشته به محیطی دورتر نقل مکان کند،

اشیاء را می جود، آواز های مختلفی از خود تولید کند، و در برخی عروس ها شاهد بر هم زدن بالها  و اقدام به پرواز کردن طوطی خواهیم بود.

از آنجایی که این دسته از طوطی ها عموما زادولد آنها در قفس صورت می گیرد بنابراین هیچگونه تجربه ای از تناول و معیشت در خارج از محیط قفس را نداشته و به راحتی طعمه ی حیوانات وحشی قرار می گیرند.


اگر طوطی مان فرار کرد چکار کنیم؟


1.درصورتی که طوطی شما در فاصله ای نزدیک به شما قرار دارد هرگز  به او نزدیک نشوید زیرا که مقدمه ی پروازش را آماده می کنید ، بلافاصله قفس او را به آرامی نزدیک او قرار داده و  از او فاصله گرفته و منتظر باشید طوطی به قفس برگردد.

همچنین شما می تونید صدای هم نوع او را در داخل فضای خانه پخش کرده و طوطی را وادار به ورود به محیط خانه کنید و سپس اقدام به گرفتن او کنید.

-استفاده از دانه ها هم میتواند عاملی موثر در به دام انداختن طوطی باشد ولی به شرط آنکه از غذای مورد علاقه ی او باشد که می توانید غذا را در داخل قفس وی با در باز قرار داده و یا آنکه در محیط خانه مقادیری از دانه ها را ریخته و منتظر باشید تا طوطی غذایش را ببیند.

2.در صورتی که طوطی شما دارای جفت بود،بعد از فرار برای مدتی قفس جفتش را در محیطی که قرار گرفته گذاشته(البته با در بسته) و همچنین قفس نزدیک به محیط سربسته ای باشد تا بلافاصله بعد از نشستن طوطی بر قفس جفتش قادر به گرفتن طوطی باشید.

-استفاده از حبوبات برای طوطی های بالغ جهت به دام انداختن آن ها می تونه عاملی موثر باشه،زیرا که استفاده از این دسته مواد به خاطر حجم بالای مواد درونی سبب سنگین شدن پرنده و ممانعت از پرواز می شود(البته این روش بر روی تمامی پرندگان جوابگو نیست)


درصورتی که طوطی از محل کاملا دور شده و قادر به دیدن وی نیستید:


1.در جستجوی نقاط بلند محیط زندگی خود مانند درختان و تیر های برق و تپه و....باشید و مطمئن باشید زمانی که طوطی بر روی یک سری از مکان ها قرار گرفته و در صورت ناآشنایی مدت ها بر روی آن خواهد ماند لذا هر چه سریعتر قادر به تعقیب او هستید و می توانید از برخی از موارد ذکر شده در بالا برای گرفتن او اقدام کنید.

2. درصورتی که طوطی در هیچیک از مکان های ذکر شده قرار نداشت دو راه حل وجود دارد:

*به پرنده فروشی های محل سر زده و برحسب نشانی که از او یاد دارید او را بیابید

*احتمال گرفته شدن او توسط همسایه های محل اگر وجود داشته باشد پرس و جو کنید


لذا اگر طوطی خود را ظرف بیش از پانزده روز نیافتید.........متاسفانه........

جالب توجه دوستان که روش های ذکر شده بیشتر در مورد طوطی سانان و کبوترها صدق می کند

و در مورد فرار پرندگانی مانند سهره سانان و بلبل ها هرگز امکان پذیر نیست.

نظرات 16 + ارسال نظر
حامد چهارشنبه 7 دی 1390 ساعت 11:41

سلام ببخشید میتونم بپرسم اهل کدوم شهری و در ضمن عروس فروشی هم داری یا نه؟

ریحانه دوشنبه 12 دی 1390 ساعت 15:05 http://justiiin.blogfa.com

مادی جمعه 26 خرداد 1402 ساعت 21:45

همین امروز جمعه ۲۶ ساعت ۱۲ ظهر از پنجره فرار کرد ماده نژاد دو کت و مطمئنم هستم که خیلی دوررر شده تو شهر گرگان منطقه چاله باغ لطفا هرکی پیداش کرد بهم خبر بدهه

محمد مهدی شربتی چهارشنبه 28 تیر 1402 ساعت 14:50

سلام .دیروز سه شنبه راس ساعت ۱۳ و پنجاه دقیقه ۲۷ مرداد ۱۴۰۲ فرار کرد .گرگان شهرک امام کوچه یکم از یابنده تقاضا می‌شود با شماره همراه ۰۹۱۰۳۲۵۲۶۲۱ تماس حاصل نماید

خدی سه‌شنبه 10 مرداد 1402 ساعت 21:21

سلام عزیزان عروس هلندیم نزدیک فلاورجان اصفهان گمشده یه چشمم اشکه یه چشمم خون لطفاهرکی پیداکرد
به این شماره اطلاع بده چندبرابرقیمت عروس هلندی بهش مژدگانی میدم

سید مصطفی یکشنبه 22 مرداد 1402 ساعت 23:43

سلام ببخشید روز جمعه بیستم مرداد ماه تو منطقه تیره باغ مرودشت حوالی زمین های برنج کاری عروس هلندی ام پرواز کرد و رفت اگر کسی پیدا کرد مژدگانی خوبی هم تقدیم میکنم تلفن 09397281351

حسین یکشنبه 12 شهریور 1402 ساعت 09:20

سلام ، عروس هلندی سه دوماه و نیمه گرفته بودم ، وحشی بود تو سه روز رام و دستی کردمش ، اینقدر به من عادت کرد ، میبردمش حیاط، حدود سه هفته بعد پرواز کرد اوج گرفت ،، خیلی پرواز کرد اما برگشت رو دستم ، نشست ،، دو روز بعد بردمش حیاط بازم پرواز کرد دوباره برگشت ،، بار سوم رفت برنگشت ولی فردا صبح تو آسمون دیدمش صداش کردم برگشت. دیگه رهاش نکردم.

کیوان جمعه 7 مهر 1402 ساعت 21:35

سلام طوطی راهب بنده که ۹ماه با بنده بوده رام و کامل دستی یک آن فرار کرد و رفت و دیگر پیدا نشد توصیه بنده اول طوطی را داخل اتاق نگه دارید و حتی اجازه ندید به سالن یا اتاقهای دیگر بره دوم حتما در را کوتاه کنید دو تا پر اول را بزارید مابقی قیچی و دو تای آخر هم بمونه هرگز دلتون نسوزه چون آنی و حتی از یک روزنه هم فرار میکنه

نادر جمعه 3 آذر 1402 ساعت 14:35

عروس هلندی خاکستری امروز ۳ اذر محدوده ملک شهر خ ۱۷ شهریور فرار کرده از پنجره لطفا پیدا کردید خبر بدید مژدگانی بگیرید
چون بالهاش کامله اگر نتونستید بگیریدش و پیدا شد به خودم اطلاع بدید متشکرم
09134127882

مهربان دوشنبه 20 آذر 1402 ساعت 23:59

سلام ۱۸ آذر ۱۴۰۲ نزدیک غروب حوالی میدان رسالت عروس هلندیم پرواز کرد و رفت
اگر پیدا کردید ممنون میشم بهم برگردونید.مژدگانی هم میدم نگرانش هستم
۰۹۱۲۷۶۳۹۱۸۳

Alireza سه‌شنبه 26 دی 1402 ساعت 14:23

سلام عروس هلندی من گمشده اهواز گلستان

شهریور یین دی و اذر هر کسی که ان را پیدا کرد

لطفا برای من بیانیتش ساعت ١٣:٤٣ گمشده شماره
من0937920064 رنگ خاکستری مایل به توسی و سر ان زرد است تازه پرواز کردن را یاد گرفته است

مهدی باقرزاده سه‌شنبه 26 دی 1402 ساعت 23:53

:امروز درتاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۲۶ درساعت تقریبان ۹ شب عروس هلندی گلباقالی فرار کردش لطفان هرکس پیدا کرد بهم‌خبر بده متشکرم ۰۹۳۸۱۴۱۸۶۳۷۰
مژدگانی دریافت کنه

رومینا یکشنبه 8 بهمن 1402 ساعت 18:27

سلام امروز ساعت ۱۱نیم ۸بهمن ماه۱۴۰۲عروس هلندیم از طبقه چهارم از پنجره فرار کرد ترخدا اگه پیدا کردید خبر بدین.تهران.شهرقدس.سی متری بالا.کوچه نوری سوم.
۰۹۳۶۹۳۴۰۲۸۸جایزه هم داره

حسین دوشنبه 16 بهمن 1402 ساعت 15:22

عروس هلندی من امروز ظهر ۱۶/۱۱/۴۰۲فرار کرده از یابنده تقاضا می‌شود اگه پیداشد مژد گانی دریافت کند با این شماره تماس بگیرد ۰۹۳۵۹۱۵۲۲۲۳مرودشت خیابان ۷تیر کوچه ۲۵

کبری مهدیزاده شنبه 21 بهمن 1402 ساعت 14:27

سلام عروس هلندیم خاکستری رنگ هست ۳ روز پیش چالوس اطراف بورسر از خونه فرار کرد و رفت ،هر کسی پیدا کرد مژدگانی چند برار قیمتش میدم
۰۹۳۵۷۶۱۳۵۰۷

Mojtaba یکشنبه 6 اسفند 1402 ساعت 16:01 http://قزوین کوچه آرزو

خدایا کمکم کنید توروخدا فندق گمشده تازه 1401خریدم 1402 الان عروس هلندی اومده خونه از در رفته کمکم کنید لطفاً ناراحتم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد