مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات*به روز رسانی6**#

حمید

سلام .من بالاخره عروس ماده ام رو با یه نره جوون عوض کردم.ولی الان یه هفتس به محیطش عادت نکرده.اروم یه گوشه میشینه و کلا دو بار درروز یه کم ارزن واب میخوره.هیچی نمیخوره.نگرانم مریض بشه.هنوز پر انرژی هستش چون تا صدای همنوعشو براش میذارم از خواب !!میپره و شیطنت میکنه ولی تا صدا قطع میشه باز اروم یه گوشه میشینه.راستی نظرتون راجع به اون مغازه تو انقلاب چیه اونجا عوضش کردم ۲۵ تومن!!!سر گرفت نکنه مریضه.ولی کاملا پر انرژیه فقط خیلی ساکته. تو مغازه همرو کلافه کرده بود باورم نمیشه این همون پرنده باشه.به نظرتون رام شدنی هست؟

باسلام

اگر تنها عروس خونه باشه و با توجه به جایی که مثلا ساکت باشه قرار بگیره مسلما طول می کشه تا پرنده به محیط عادت می کنه . بنده شخصا عروس نری داشتم که بعد از سه هفته شروع به خواندن کرد.

حتما از موسیقی براش استفاده کنید.لطفا از صدای همنوعش هم استفاده نکنید تا بهتر رام بشه.

در مورد مابه تفاوتی که پرداخت کردید ،تقریبا اندازه ست . معمولا بین هجده تا بیست هزار تومانه...

در ضمن بزرگراه آزادگان هم کیس مناسبی برای خرید هست که فقط باید مراقب باشید پرنده ی سالم بفروشند.

در مورد غذا هم به تدریج بهتر می شه، فقط سعی کنید غذاهای مورد علاقه اش را پیدا کنید تا شرایط غذاییش بهتر بشه.


رهام

این لینک عکس عروس من هست میشه بگید  جنسش چیه و سن تقریبیش چقدره ممنون میشم جواب بدین راستش گیج شدم تازه خریدم اینو.

باسلام

عروس هلندی شما جنسیت نر

ترکیبی از خاکستری و دارچینی

تقریبا یک سالش هست.به بلوغ جنسی هم نرسیده.


منصور

چهارماه ازجفت گیری هرروزه عروس هلندیهام میگذره ولی هنوز تخم نگذاشتن هرچند که عروس ماده پف کرده راه میره ویا اینکه پاهاشو بازباز برمیداره ولی تخم نمیذاره راشون مدتیه کوزه گذاشتم ودائما رفت وامد میکنندولی جالب اینجاست که نره بیشتر توکوزه میمونه تا ماده چطورباید فهمید که ماده تخم داره
درضمن یک جوجه عروس هم دارم که عکسشو براتون فرستادم گفتید نره اونهم 2ماه ونیمش شده وقفس جدا ازعروسهای دیگه است ولی هنوزهم باسرنگ غذامیخوره اینقدرهم به من وابست شده که هروقت درب حیاط و بازمیکنم شروع به سروصدا میکنه چکار کنم که دون خورش کنم ممنون میشم کمکم کنید

باسلام

برای اینکه متوجه بشید تخم داره یا نه چند علائم داره:

1.عروس ماده اقدام به ذخیره ی مدفوع در بدن کرده و با فاصله ی زمانی زیاد دفع می کند که عمدتا بوی بسیار بد و حجمی زیاد داره.

2.اگر به مابین پاها دقت فرمایید،در حالت تخم گذاری کمی برآمده شده به طوری که در هنگام راه رفتن ماده قابل مشاهده است.

در مورد ماندن نر در لانه مشکلی نیست در واقع می خوان از امنیت لانه مطلع بشن.

برای دون خور کردن جوجه تون چند راه است:

1.اون را بین چند تا از هم نوعانش بذارید بالذات یاد می گیره

2.فاصله ی زمانی غذا دادن را کمی بلند تر کنید و در ازای آن جلوی جوجه ارزن بذارید که جوجه با باالجبار مجبور به خوردن شده ،ممکنه کمی این روش طول بکشه ولی قطعی هست.

3پیشنهاد می کنم دان را در دست ریخته و مقابل نوکش برده و چندین مرتبه در وضعیت گرسنگی امتحان کنید جوجه عادت به خوردن دان ها می کنه.


پیمان

سلام  
یکی از عروسام یه مقدار خودشه پف میکنه مخصوصا پرهای دور گردنشو ولی بی حال نیست با اون یکی عروس همش با هم هستن هر 2پر جنب و جوشن هی تو اتاق دور میزنن همه چیو میجون هی از قفس بالا پایین میره علایم سرما خوردگی هم نداره دلیل پف کردنش چیه؟ایا میتونه دلیلش خوردن چیزی الوده باشه که انگل پیدا کرده باشه؟اخه اون یکی که سالم هست رو مریض شده بود چند وقت پیش بردم دامپزشک معلوم شد انگل داره کامل خوب شد (عروسی که خودشو پف میکنه بی حال نیست ولی به سر حالی اون یکی عروسه نیست)

سلام

بزرگترین اشتباه شما این هست که پرنده هاتون را به طور مداوم آزاد می ذارید و از اونجایی که عادت دارن هر چیزی را بجون یا بخورن ،باعث بروز مشکل یا بیماری براشون می شه.

در صورتی که هر گونه علائمی مانند بی حالی ، تغییر غیر عادی در مدفوع، و هرگونه التهاب لطفا جدی بگیرید و اون را از جفتش جدا کنید تا مبتلا نشه .و به من اطلاع بدید. یا اینکه به یک دامپزشک مراجعه کنید.


پیمان

سلام
من گفتم که یکی از عروسام خودشو کمی پف میکنه ولی بیحال نیست که گفتین زیاد ازاذشون نذارم که وسایل رو نجون اونیکه خودشو کمی پف میکنه مدفوعش کمی شل شده و رنگشم ازسبز لجنی به سبز روشن تغییر کرده اصلا هم جفت گیری نکردن 5 ماهشونه هر 2
این علایم میتونه نشونه چی باشه؟

باسلام

این ها می تونه نشانه ای از سرماخوردگی یا نوعی مسمومیت باشه.

درضمن عروس های 5 ماهه ی شما حداقل تا یک سال دیگر آماده ی جفتگیری می شن.

لطفا عکسی از عروستون برام بفرستید تا بررسی بشه...


حامد

سلام
دیروز رفته بودم پرنده فروشی ی عروس هلندی داشت که دستت رو میبردی جلو قفس دهنش رو باز میکرد ولی جیغ نمیتونست بزنه.
نر بود و جوجه هم نبود.
علت لال بودنش چی میتونه باشه؟
اینم بگم که قیمتش هم ۸۰ بود.

سلام

هر عروسی ویژگی و رفتار خاصی داره. بنابراین نمی شه جیغ نزدنش را دلیلی بر بیماری و نقص عضو دانست.

ولی استثنائاتی هم ممکنه وجود داشته باشه که از جمله ی انها:یبوست در پرنده یا وجود درد در نواحی داخلی بدن و.....

قیمتش هم تقریبا طبق  عرف بازاره...


پیمان

گفتین ممکنه عروسم سرما خورده یا مسموم شده باشه از اونجایی که علایم سرماخوردگی رو نداره و از اونجایی هم که عروسام تو اتاق ازادن دیدم کاغذ و پلاستیک و... میجوه یا خورده احتمال میدم مسموم شده باشه حالا شما دارویی رو پیشنهاد میدید که بهش بدم؟(واینم که گفتم مدفوعش سبز کم رنگ شده و 5 ماهشونه وجفت گیری هم نکردن منظورم این نبود که کی جفت گیری میکنن میدونم سن جفتگیری کی هست از اونجایی که تو بررسی مدفوع عروس هلندی نوشته بودین هرتغییر رنگ مدفوع نشونه یه مریضی هست یکی از علل سبز کم رنگ شدن مدفوع الودگی تو رابطه جنسی هست حالا که رابطه جنسی نبوده که مدفوع سبز کم رنگ شده چی میتونه باعث شده باشه؟)

سلام

دوست عزیز اگر بخواهیم علت تغییر رنگ مدفوع را بررسی کنیم و در صورتی که نشانی از سرماخوردگی در پرنده نباشه ،پرنده حتما باید مورد آزمایش قرار بگیره تا علت اصلی مسمومیت او مشخص بشه چون هر مسمومیتی داروی مخصوص به خودش را داره

نکته:خواهش می کنم از هر گونه موادی مانند شیر برای رفع مسمومیت استفاده نکنید چون  گلوکز شیر خودش سم هست.لذا در صورت تشدید علائم حتما به یک دامپزشک مراجعه کنید.

بنده پیشنهاد می کنم در غذای پرنده کمی دقت کنید:

اگر از مولتی ویتامین برای مدت بلندی استفاده می کنید حتما اون را قطع کنید.

اگر از سبزیجات استفاده می کنید دقت به خرج داده و همچنین هرگز پرنده هاتون را نزدیک به محیط گلخانه قرار ندید ...



امید

سلام.خوبی؟lممنون از اینکه مطالب جالبی برامون میگذاری.خصوصا در مورد آفتاب گردون که عجیب بود.راستی نرگسهایم را بعد از اینکه یک دور تخم کردن ولی جوجه هایش به اصطلاح جیک مرگ شدن(مرگ قبل از تولد)از هم جدا کرده ام.به نظرت کار درستی کردم؟میخوام تقویتشون کنم.

سلام

ممنونم.مشکل خاصی به وجود نمیاد ولی بهتره بعد از مدت کوتاهی دوباره جفت بندازیشون چون طبیعت فنج ها با طوطی ها متفاوته چون که قدرت باروری سهره سانانی مثل فنج ها نسبت به طوطی سانان بیشتره.مهمترین عاملی که باعث تلف شدن جنین میشه کمبود ویتامین آ و د هست لذا پیشنهاد می کنم برای اینکه نتیجه ی بهتری بگیرید لطفا از  ویتامین های مایع(شربت)استفاده کنید (ویتامین های پودری به نسبت مایع تاثیری به مراتب کمتر دارند) و استفاده از مولتی ویتامین را حداکثر تا 15 روز ادامه بدید...

در این دوران استفاده از غذاهای مغذی مثل تخم مرغ فراموش نشه.....!


حمید

سلام آقا حامد ممنون از وقتی که برای جواب دادن به سئوالات ما میگذارید.
عروس ماده من خیلی خودشو تمیز میکنه ولی گاهی وقتی با پاهاش سرشو میخارونه شروع به عطسه کردن میکنه یا گاهی در طول روز سرشو به اطراف تکون میده انگار که چیزی رو صورتش باعث این عکس العملها میشه به نظر شما مریضه یا موجودی لای پراش رفته؟
در ضمن من بال همین عروسمو کوتاه کردم ولی هنوز کاملا رام نشده آیا من میتونم از قفس بیارمش بیرون یا کامل باید رام بشه بعد این کارو بکنم؟

سلام

متشکرم.

تمیز کردن پرها در پرندگان امری کاملا طبیعی هست ولی به شرط آنکه با عمل تمیز کردنشون سبب ملتحب نشدن پوست قسمتی از پرها و یا به خاریدن پوست بدنشون اقدام نکنند.

حتما عروستون را  حداقل ماهی دو مرتبه به  وسیله ی آبپاش استحمام کنید و خشکش کنید.

در صورت امکان قفس را مجددا  با مواد شوینده  تمیز کنید.

درمورد تمیز کردن  بینی که معمولا عادت داشته به وسیله ناخن هاشون تمیز کنند که  به همراه عطسه هست کاملا طبیعی هست

می تونید  عروستون را از قفس خارج کنید  ولی به شرط اینکه در یک محیط بسته مانند اتاق باشه که گرفتنش براتون سخت نشه و یا عروس فرار نکنه...

در واقع نکته ی مهم اینجاست که تا زمانی عروس را از قفس بیرون نیارید به راحتی نمی تونید رامش کنید. درضمن بعد از آنکه عروس از قفس بیرون آمده لطفا قفس را از چشمانش دور نگه داشته تا توجهش به شما باشد در غیر اینصورت پرنده تقلا به نشستن بر روی قفس کرده و توجهی به شما نخواهد داشت.



حامد

سلام ببخشید میتونم بپرسم اهل کدوم شهری و در ضمن عروس فروشی هم داری یا نه؟

سلام

بنده اهل تهرانم ولی ساکن کرج هستم. متاسفانه در حال حاضر عروس فروشی ندارم.

متاسفانه تا هفته ی پیش یک سرنگی  داشتم که به خاطر بی تجربگی والدینش تلف شد.


حمید

سلام آقا حامد
من ۱۲ روزه یه عروس نر خاکستری جوون خریدم  وقتی تو مغازه بود میخوند ولی حال خوبی نداشت و بینیش  شدید قرمز بود و مدفوعش هم قهوه ای و مایع بود پرهاشم به هم ریخته بود در کل مریض بود و من نباید میخریدمش چون هم مریض بود و هم من یه وایت فیس میخواستم ولی راستش تو مغازه دلم براش سوخت وخریدمش تو این چند روز در یک قفس دیگه گذاشتمش حالش بهتر شده ولی نمیخونه و فقط گاهی با شنیدن صدای جیغ عروس مادم اینم جیغ میزنه ولی نمیخونه به نظر شما دلیلش چی میتونه باشه؟

سلام

پرای تعیین دقیق بیماری پرنده حتما باید نمونه گیری بشه

در کل یکی از این بیماری ها می توانند سبب این مشکل شده باشند:

1.بروز مسمومیت در پرنده ی شما خواه ناشی از خوردن مواد غذایی غیر استاندارد یا مسمومیت فلزی

2.کمبود ویتامین در پرنده (سوء تغذیه ی خفیف)

3.ممکن است بیماری های ؛باکتریایی و قارچی سبب این مشکل شده اند.


حال اگر بیماریش برطرف شده و مشکل شما نخواندنش هست مشکلی نیست مگر اینکه خلافش ثابت بشه.

پیشنهاد می کنم از جوانه ی گندم و شاهدانه در غذاش استفاده کنید.


مهدی

سلام خسته نباشید. نژاد های مختلف عروس هلندی با هم جفت می خورن؟ مثلا عروس لوتینو با یک عروس خاکستری یا وایت فیس جفت می خورد و تخم می گزارد یا حتما باید از هم نژاد خود استفاده شود؟

سلام

جفت خوردن عروس هلندی ها هیچ ارتباطی به نژاد آنها نداره و شما قادرید هر نوع نژادی را جفت اندازی کنید.


امید

سلام.آقا من سی جفت جوجه یکی ونیم ماهه مرغ عشق خریدم و کلونی درست کردم.بهشون ارزن وگندم خیس کرده که یه کم جوونه زده و تخم مرغ میدم.دیگه چی بدم که جوجه ها درشت بشن؟اگه توشون یکی دوجفت کوتوله ونرگسی بذارم ایراد داره؟ممنون

سلام

استفاده از سبزیجات و میوه جات را هم فراموش نکنید در صورت نیاز هم می تونید از مولتی ویتامین استفاده کنید

پیشنهاد می کنم قفس سایر پرنده ها رو با اونها مخلوط نکنید. چون که پرنده هایی که هم جثه ی هم نیستند معمولا کوچک جثه ها آسیب می بینند.



نظرات 10 + ارسال نظر
پیمان یکشنبه 4 دی 1390 ساعت 20:16

سلام
یکی از عروسام یه مقدار خودشه پف میکنه مخصوصا پرهای دور گردنشو ولی بی حال نیست با اون یکی عروس همش با هم هستن هر 2پر جنب و جوشن هی تو اتاق دور میزنن همه چیو میجون هی از قفس بالا پایین میره علایم سرما خوردگی هم نداره دلیل پف کردنش چیه؟ایا میتونه دلیلش خوردن چیزی الوده باشه که انگل پیدا کرده باشه؟اخه اون یکی که سالم هست رو مریض شده بود چند وقت پیش بردم دامپزشک معلوم شد انگل داره کامل خوب شد (عروسی که خودشو پف میکنه بی حال نیست ولی به سر حالی اون یکی عروسه نیست)

حامد سه‌شنبه 6 دی 1390 ساعت 18:54 http://bedboys.mihanblog.com

سلام
دیروز رفته بودم پرنده فروشی ی عروس هلندی داشت که دستت رو میبردی جلو قفس دهنش رو باز میکرد ولی جیغ نمیتونست بزنه.
نر بود و جوجه هم نبود.
علت لال بودنش چی میتونه باشه؟
اینم بگم که قیمتش هم ۸۰ بود.

پیمان چهارشنبه 7 دی 1390 ساعت 00:52

گفتین ممکنه عروسم سرما خورده یا مسموم شده باشه از اونجایی که علایم سرماخوردگی رو نداره و از اونجایی هم که عروسام تو اتاق ازادن دیدم کاغذ و پلاستیک و... میجوه یا خورده احتمال میدم مسموم شده باشه حالا شما دارویی رو پیشنهاد میدید که بهش بدم؟(واینم که گفتم مدفوعش سبز کم رنگ شده و 5 ماهشونه وجفت گیری هم نکردن منظورم این نبود که کی جفت گیری میکنن میدونم سن جفتگیری کی هست از اونجایی که تو بررسی مدفوع عروس هلندی نوشته بودین هرتغییر رنگ مدفوع نشونه یه مریضی هست یکی از علل سبز کم رنگ شدن مدفوع الودگی تو رابطه جنسی هست حالا که رابطه جنسی نبوده که مدفوع سبز کم رنگ شده چی میتونه باعث شده باشه؟)

امید چهارشنبه 7 دی 1390 ساعت 01:08

سلام.خوبی؟lممنون از اینکه مطالب جالبی برامون میگذاری.خصوصا در مورد آفتاب گردون که عجیب بود.راستی نرگسهایم را بعد از اینکه یک دور تخم کردن ولی جوجه هایش به اصطلاح جیک مرگ شدن(مرگ قبل از تولد)از هم جدا کرده ام.به نظرت کار درستی کردم؟میخوام تقویتشون کنم.

حمید چهارشنبه 7 دی 1390 ساعت 11:06

سلام آقا حامد ممنون از وقتی که برای جواب دادن به سئوالات ما میگذارید.
عروس ماده من خیلی خودشو تمیز میکنه ولی گاهی وقتی با پاهاش سرشو میخارونه شروع به عطسه کردن میکنه یا گاهی در طول روز سرشو به اطراف تکون میده انگار که چیزی رو صورتش باعث این عکس العملها میشه به نظر شما مریضه یا موجودی لای پراش رفته؟
در ضمن من بال همین عروسمو کوتاه کردم ولی هنوز کاملا رام نشده آیا من میتونم از قفس بیارمش بیرون یا کامل باید رام بشه بعد این کارو بکنم؟

حمید پنج‌شنبه 8 دی 1390 ساعت 17:11

سلام آقا حامد
من ۱۲ روزه یه عروس نر خاکستری جوون خریدم وقتی تو مغازه بود میخوند ولی حال خوبی نداشت و بینیش شدید قرمز بود و مدفوعش هم قهوه ای و مایع بود پرهاشم به هم ریخته بود در کل مریض بود و من نباید میخریدمش چون هم مریض بود و هم من یه وایت فیس میخواستم ولی راستش تو مغازه دلم براش سوخت وخریدمش تو این چند روز در یک قفس دیگه گذاشتمش حالش بهتر شده ولی نمیخونه و فقط گاهی با شنیدن صدای جیغ عروس مادم اینم جیغ میزنه ولی نمیخونه به نظر شما دلیلش چی میتونه باشه؟

امید شنبه 10 دی 1390 ساعت 11:46

سلام متاسفانه چندتا از مرغ عشق ها مردن.شاید برای استرس جابجایی بود شایدم دلیل دیگه ای.یه چیزی که برام عجیبه اینه که پس مرغ عشق ها مثل قناری تمیز نیست .مثل اینه که اسهال جزئی داشته باشه نمیدونم این طبیعیه برای مرغ عشق ها یا مریض هستن.اگه مریضن درمان چیه ؟ممنون

عماد دوشنبه 26 دی 1390 ساعت 14:37 http://emadadelikhah.blogfa.com

سلام خسته نباشید.من یک جفت عروس سالم و مولد دارم حدود 1ماه پیش بعداز اینکه 4تا جوجش رو باز کرد و بزرگش کردن، پای راست عروس نرم فلج شد و دیگر قادر به جفت کاری نبود!و بعد از مدتی مرد!! :(( بنظرشماچرا فلج شد ؟
طریقه درمان؟:(

بابک سه‌شنبه 27 دی 1390 ساعت 00:09 http://babak52loxblog.com

عروسهام 4تا تخم گذاشتن روز هجدهم تخمارو از لونه انداختن بیرون یکی شو شکستم متاسفانه جوجه داشت وزنده بود دو سه روز دیگه میخوابیدن بازمیشد تخمها رو دوباره گذاشتم تو لونه ولی دیگه نخوابیدن علتش چی میتونه باشه؟

بابک پنج‌شنبه 29 دی 1390 ساعت 04:32 http://babak52loxblog.com

خسته نباشی اقا حامد میدونم زیاد تکرار شده ولی لطف کن وتغذیه قبل ازتخم گذاری و تغذیه اولین روز تخمگذاری تا بازشدن تخمها رو کاملتر توضیح بده زمانی که تخم دارن از غذاهای مست کننده استفاده نشه یکم توضیح بدی ممنون میشم؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد