مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بیماری پاچکوز در طوطی سانان


در این پست قصد معرفی یکی دیگر از بیماری های رایج در طوطی سانان از جمله عروس هلندی را داشته و امیدوارم مورد توجه دوستان قرار بگیره.


این بیماری ویروسی  که معمولا حاد و کشنده است به وسیله ی یک هرپس ویروس ایجاد شده و به پاس کشف آن توسط محققی به نام پاچکو ، نامگذاری شده است.معمولا شیوه ی عملکرد آن در طوطی سانان به صورت یک التهاب کبدی عمل می کند..

طبق مشاهدات متخصصین بیماری پاچکو دارای دو حالت حاد و تحت حاد است از این رو میزان بیماری زایی آن و نوع عفونت آن در پرندگان متفاوت است.


نشانه های بیماری:

شکل  حاد بیماری:پرنده به صورت ناگهانی در قفس تلف می شود و از جمله نشانه های آن می توان به بی اشتهایی، اسهال (گاهی خونی)،افسردگی ، استفراغی شامل اورات زرد و سفید رنگ،لرزش در پرنده و تلوتلو خوردن، التهاب در سینوس ها، التهاب ملتحمه در ناحیه ی چشمان و تشنگی و دفع مکرر ادرار  از جمله ویژگی های آن است

و همچنین

حالت حاد:اسهال خونی ، تشنج، استفراغ مخاط و به دنبال آن مرگ را شاهد هستیم.


علاوه بر وِیژگی های ذکر گردیده نیز علائم عصبی مانند شکل تهاجمی در پرنده ، پیچش گردن، تغییر رنگ مدفوع را شاهد بوده که ناشی از آسیب کبدی در پرنده بوده و در فاصله ی زمانی بین سه الی ده روز طوطی تلف شده است.


در وضعیت تحت حاد:تنها ممکن است تعداد کمی از پرنده های آلوده شده در معرض تلف شدن قراربگیرند و سایرین پس از گذشت چند روز تا چند هفته  بهبود یابند.(گاهی این ویروس می تواند به صورت مخفیانه در بدن باقی بماند و تنها حیوان را ناقل نماید)


شیوهای کنترل و پیشگیری:


جهت رعایت بهداشت میان پرندگان بهتر است عمل قرنطینه صورت بگیرد و همچنین استفاده از واکسن هرپس ویروس برای طوطی سانان خود استفاده نمایید(که البته به عقیده ی متخصصین فقد ارزش بوده و سعی شده به جای آن از سایر واکسن های غیر فعال PDV استفاده شود.


روش درمان:

استفاده از داروی اسیکلوویز در زمان شیوع بیماری در بین طوطی سانان بسیار موثر واقع شده و سبب  کاهش شدت بیماری و مرگ و میر آنان شده است.

نظرات 2 + ارسال نظر
مسعود جمعه 11 آذر 1390 ساعت 21:43 http://gorganfish.mihanblog.com

شما در اکواریوم کاسپین هم لینک شدین

masoud شنبه 12 آذر 1390 ساعت 01:15

سلام.چند روزه عروسم دون خور شده ولی خیلی کم غذا می خوره.می خواستم ببینم عادیه؟و اینکه رنگ مدفوعش بعضی وقتا مثل آب بی رنگه و بعضی وقلا سبز کمرنگه.عادیه؟واقعا ممنونم از راهنمایی های عالیتون.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد