مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

اهلی کردن عروس هلندی بالغ (قسمت دوم؛پایانی)

                        


بنابه درخواست برخی دوستان مبنی بر رام کردن عروس هلندی خود بخش دوم این مطلب را منتشر کردم و امیدوارم که مورد توجه دوستان قرار بگیرد.

دوستانی که تا به حال بخش اول را مطالعه نکرده اند لطفا **اینجا **  را مشاهده کنند.


حال با توجه به آموخته های شما در پست های قبلی به ادامه ی این مبحث می پردازیم.

همانطور که آگاه هستید،رام کردن این دسته از عروس هلندی ها نیازمند به صرف وقت فراوان فراوان داشته زیرا که هدف اصلی ایجاد حالت آرامش و امنیت در پرنده ی مذکور است.

زیرا که تنها راه و اصلی ترین راه به دست آوردن اعتماد پرنده است تا مطمئن شود که شما او را دوست دارید.همچنین تغذیه در پرندگان می تواند یکی دیگر از روش های ایجاد اعتماد در آنان باشد.

حال پیشنهاد می کنم به توصیه های ذیل به دقت کنید:

.روش تغذیه:

در این روش شما باید پس از شناختن و تشخیص دادن غذای مورد علاقه ی عروس هلندی خود،مقداری از آن غذا را در کف دست خود قرار دهیدو دستتان را به آرامی به او نزدیک کنید؛ممکن است عروس شما ابتدا کمی بترسد و یا از دست شما دوری کند و حتی ممکن است چنین حالتی برای چند مدت ادامه داشته باشد ولی نکته اساسی ناامید نشدن شماستو بهتر است تلاش خودتان را ادامه دهید.

زمانی که احساس کردید که پرنده اصراری در نزدیک نشدن به دست شما دارد،دست خود را از قفس بیرون آورده و در زمان های دیگری این عمل را تکرار نمایید.

 به یاد داشته باشید که آموزش پرندگان از آنجا که کاری بس دشوار است نیاز به صبر و بردباری دارد.

بنابراین با انجام این کار پس از مدتی شاهد ایستادن عروس هنلدی خود بر دستانتان خواهید بود.

مورد دیگر:در ادامه ی این روش هم می توان عملی دیگر انجام داد، بدین ترتیب که شما ابتدا یکی از انگشتان خود را خیس کرده و با استفاده از رطوبت آن تعدادی از دانه های مورد علاقه اش را گرفته و در انگشت خود را در اختیار پرنده قرار دهید.

نکات مهم:

زمانی که برای اولین بار عروس هلندی شما به دست شما عادت کرده ، تصمیم به ایستادن بر روی آن را گرفته ،لذا هنگامی که برروی کف دستان شما می ایستد هرگز نترسیده و بلافاصله دست خود را نکشید و هیچگونه حرکت ناگهانی انجام ندهید تا پرنده احساس ترس نکند زیرا که می خواهد به وسیله ی نوک زدنش به دست شما از مضر بودن دست شما و یا استحکام آن اطمینان حاصل کند.و حتی ممکن است عروس؛با استفاده از منقار خود قصد ایجاد توازن بر روی دستان شما را داشته باشد و اگر شما بلافاصله دست خود را بکشید ممکن است ترسیده و هرگز بر روی دستان شما نخواهد نشست.


با انجام تمرین های بالا و بر اثر گذشت زمان شاهد عادت کردن عروس خود به دست شما هستید و زمانی که در این مرحله قرار گرفتید می توانید باملایمت به سر او دست بکشید و یا نوازشش کنید و با انجام این کار ،پرنده به تدریج به شما انس می گیرد.


برخی از صاحبان عروس برای رام کردن عروشان اقدام به چیدن بال وی کرده و پیشنهاد می کنم برای چیدن بالها طبق مطلبی که در پست های قبلی جهت اطلاع قرار دادم،ابتدا بال پرنده را باز کرده و چهارپر بیرونی را که شاهپرها هستند رها کرده وسایر بالها را بچینیدو  در حین چیدن مراقب باشید از جایی بچینید که فاقد رگ های خونی باشند. و در این روش می توانید عروس خود را سه مرتبه در روز و هر دفعه به مدت ربع ساعت دربیرون از قفس آزاد بگذارید تا پرنده به وضعیت جدید خودش عادت کند.


نکته ی بعدی در مورد اتاق یا محل نگهداری عروس هلندی است:

مهمترین ویژگی یک محل مناسب؛

آرام و بی سر وصدا باشد:تا پرنده دچار سردرگمی نشود و بتواند به شما و سخنان شما توجه نماید.و در هنگام آموزش حرکات نمایشی:حتما آن حرکت را چندین مرتبه تکرار کنید تا عروس آن را به خاطر بسپارد.

نکته ی مهم:

آموزش یک عروس بسیار راحتتر از آموزش دو  ویا چندین عروس هلندی است و همچنین نیامند به صرف کردن وقت کمتری است بنابراین هرچه سن پرنده کمتر باشد ؛توانایی بیشتری برای آموزش خواهد داشت.

نظرات 3 + ارسال نظر
saied یکشنبه 22 بهمن 1391 ساعت 21:33

-1 یک عروس هلندی 7 ماهه گرفتم 1ماه در خانه ما است و جوری با هم رفیق شدیم که وقتی دستم رو به طور مشت به درون قفسش می برم سرش رو میاره جلو وسرش رو میخارونم ولی انگشتم میزنم به بالش و زیر شکمش میترسه -2 و وقتی پشت دستم رو با یک جوانه گندم می برم تو قفسش میاد رو دستم اما بدونه جوانه گندم نمیاد تازه چی کار کنم بیاد رو انگشتم و به هیچ عنوان از دستم نترسد

امیررضا یکشنبه 17 اردیبهشت 1402 ساعت 20:20

سلام ی عروس لوتینو نر گرفتم متاسفانه ی ماده داشتم از قبل ماده یکی دو روز قبل اینکه بکنمشون تو ی قفس فرار کرد الان نر خیلی ساکت شده و پرخاشگر ب طوری ک من دستمو برم تو قفس ظرف غذا پر کنم یا دستمو نزدیکش میکنم از بیرون قفس میخاد گاز بگیره بنظرتون چ کنم؟

ایدا سه‌شنبه 3 بهمن 1402 ساعت 00:51

سلام من یع عروس هلندی نر دارم خیلی گوشه گیرع زیاد سمتم نمیاد هر وقت دستمو میبرم نزدیکش گاز میگیره ولی مواقعی م نیستم غذا نمیخوره باید کنارش باشم تا غذارو بخوره ولی نزدیکم نمیاد و زود زود باهام قهر میکنه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد