مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

مدفوع کردن بر روی تخم


گاهی در برخی از پرندگان من جمله عروس هلندی ها شاهد وجود تکه هایی از مدفوع آنان بر روی تخم آنان هستیم و این سبب نگرانی بعضی در مورد سلامتی نطفه ی در تخم می شود، از این لازم دانستم پستی در این مورد برای آگاهی دوستان قرار بدم.

مدفوع کردن پرنده بر روی تخم هایش می تواند ناشی از دو عامل باشد:

1.وجود بیماری در پرنده اعم از عروس نر و ماده

2.مرحله ی جوجه کشی و تکثییر


1)حالت اول زمانی اتفاق می افتد که پرندگان دچار عارضه هایی همچون اسهال و کبد چرب،سالمونلوز،پستیاکور ،آبله و ......بیماری های دیگری از این قبیل شود در نتیجه ممکن است پرنده به طور غیر ارادی به دلیلی دردی که در ناحیه ی شکم و روده به او وارد شده در لانه ی تخم گذاری و یا بر روی تخم ها اقدام به مدفوع گذاری کند.

دراین حالت به دلیل وجود بیماری در پرنده و مدفوع او احتمال آلودگی جنین در تخم و مرگ او نیز وجود دارد و این نکته مهم است که بدانید همواره بر روی تمامی تخم پرندگان منافذی وجود دارند و وظیفه ی تبادل رطوبت و اکسیژن و دما را بر عهده داشته و با رخنه ی ویروس مدفوع در درون تخم شاهد مرگ جنین خواهیم بود.

با تشکر از وبلاگ مرغ عشق بابت تهیه ی عکس هایی مانند زیر:

در اثر بیماری آبله،جنین مبتلا شده


همچنین در تصاویر ذیل نمونه های از منافذ تخم را مشاهده می نمایید:


2)عامل دیگر می تواند نشانه ای از آمادگی عروس های برای تکثیر باشد.

که در این حالت ممکن است بنابه کم سن بودن عروس ها و تجربه ی کم تکثیر آنها و از طرفی به دلیل ذخیره نمودن مدفوع برای زمان های طولانی که گاهی نزدیک به ده ساعت می رسد،گاهی پرنده توانایی ذخیره را نداشته و به طور اتفاقی تخم های خود را آلوده می نماید.

درر برخی حالت ها ممکن است تخمی که در بدن ماده قرار دارد در هنگام خروج آغشته به مدفوع شود.


به عقیده ی متخصصین تخم هایی که آغشته به مدفوع می شوند درصد زنده ماندن جنین در آن کمتر است به خصوص در تخم هایی که به طور کامل پوشانده از مدفوع می شوند به احتمال حتمی به دلیل بسته شدن منافذ موجود بر روی تخم سبب خفگی جنین و مرگ وی می شود.


راه حل:

دراین زمان حتما از مواد غذایی نظیر میوها و سبزیجات استفاده شود تا پرنده مشکلی در دفع پیدا نکند

درصورتی که تخم نیمه اغشته بود کاری نداشته و اجازه دهید در میان سایر تخم ها باقی بماند ولی در صورتی که تخم کاملا کثیف شده بود و کمترین احتمال را داشت ، می توانید آن را از لانه خارج نمایید.

در صورتی که مطمئن هستید پرنده ی شما مبتلا به بیماری خاصی است که مدفوع وی نیز حاصل از نوع بیماری او است در صورت آلوده شدن هر یک از تخم سریعا ، تخم های آلوده را خارج نمایید و در صورت نیاز لانه را با مواد ضدعفونی کننده شستشو داده سپس تخم های سالم را در داخل آن بگذارید.

نظرات 5 + ارسال نظر
پیمان دوشنبه 7 آذر 1390 ساعت 18:03

سلام من تا حالا سوالهای زیادی پرسیدم شما هم تمام سوالهامو مفصل و خیلی زود همون روز جواب دادین شما خیلی فعال هستین هر روز مطالب و ویدیو جدید تو سایت میزارین خیلی ممنون از شما در ضمن من سایت پور صالحی هم رفتم اصلا در حد سایت شما نیست نه مطلب جدید میذاره سوالهارو خیلی دیر جواب میده(من 1بار سوال کردم) جواب سوالهاش نیم خطی یا یه خطیه که ادم جواب سوالشو نمیگیره و این توهین به بازدیدکنندگان سایت شماست که ایشون واسه شما پیغام گذاشته بودن که مخاطبهای شما افراد عام هستن جواب سوالهاشونو مفصل نده /من از سایت شما خیلی راضیم بالاخره باید بین یکی که به مخاطباش احترام میذاره واسشون مطلب میذاره خیلی عالی جواب سوالهارو میده با یکی که تو سایتش هی عروساشو تبلیغ میکنه و به فکر جیبشه باشه دیگه

صابر حسین زاده سه‌شنبه 26 اردیبهشت 1402 ساعت 14:11

سلام عروس دارم بعد تخم گذاری وخوابیدن روی تخم ها به لانه خود را مدفوع کرده ولی به بیرون یا کف قفس مدفوع نمیکند

ملکا سه‌شنبه 16 خرداد 1402 ساعت 23:24

سلام وقتتون بخیر
عروس هلندیم هفته پیش دوتا تخم گذاشت بعد از اون متوجه شدم مدفوع نر و ماده خیلیی بیشتر شده
چند روز پیش تخم ها و از قفس انداختن بیرون و دیدم که شکستن با چراغ قوه چک کردم دیدم نطفه ندارن
الان بازم دو تا تخم دارن داخل لانه
یه مشکل دیگم دارم
عروس نرم سنگو هست ولی همیشه درحال اهنگ خوندن و حرف زدنه ولی از زمانی که داخل لونشون تخم دارن اصلا از لونه بیرون در نمیاد شبا یکم میاد بیرون خیلی کم شاید در کل ۵ دقیقه حرف مزنه دوباره میره داخل لانه
نگرانم که صحبت کردن یادش بره چیکار کنم؟

زهرا سه‌شنبه 6 تیر 1402 ساعت 14:15

سلام خسته نباشین عروس هلندی من چند وقت پیش تخم گذاشت ولی آمدم نتف سنجی کردم و دیگه عروس هلندی من روی تخم نخوابی و مجبور شدم تخم ها بردارم و وقتی تخم ها شکستم نتف نداشت الانم که تخم کرده روی دوتا از تخم ها کثیف کرده الان نمیتوانم چطوری نتف سنجی کنم یا دوتا تخم که کثیف هس بردارم یا نه ممنون از جوابتون

شب سه‌شنبه 8 اسفند 1402 ساعت 21:06

سلام درون تخم عروس هلندی مدفوع هست این نشان چیست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد