مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات*به روز رسانی5**#

پیمان

سلام در مورد حموم کردن عروس هلندی سوال داشتم من عروسمو بردم حموم زیر اب گرفتم که بشورمش اصلا نمیذاشت بشورمش بااینکه در کل اصلا گاز نمیگیره  تو حموم داشت دستمو تیکه پاره میکرد وحشتناک ودردناک گاز میگرفت یه جوری شستمش اوردم با سشوار خشکش کردم (این نره بود)اینطور که نمیشه وان هم که میزارم تو قفسشون باز حموم نمیکنن حمومم نمیشه برد میمونه حموم به روش ابپاش که اینطور خوب تمیز نمیشن مخصوصا لوتینوها که رنگ روشن دارن پراشون چرک میشه کامل تمیز نمیشه و اینطور چرک و کثیفی میمونه مخصوصا تو پرهای زیزیشون راه حل دیگه واسه حموم کردن چی میتونه باشه؟

باسلام

در مورد استحمام عروس های شما باید گفت لزومی به استحمام اجباری عروس هلندی ها نیست و همان که به وسیله ی آبپاش ماهیانه دو مرتبه انجام بدید کفایت می کند.

و نکته ی بسیار مهم این است که معمولا عروس ها زمانی که احساس گرما می کنند میل بیشتر ی به استحمام نشان می دهند.در خصوص چرکی شدن پر هم این متذکر می شوم که آنها ؛خودشان به وسیله  ی تمیز کردن پرهایشان خود را تمیز می کنند و نیازی به استفاده از دوش گرفتن نیست( و تنها در صورتی که  عروس  هلندی علاقمند به استحمام باشد می توانید از روش دوش گرفتن استفاده کنید(با آب ولرم و بدون هرگونه مواد شیمیایی)

در ضمن دوستانی که قصد استحمام عروسشان را به صورت دوش دارند باید  گفت در صورتی که عروسشان عادت داشته؛ آنها را در داخل یک قفس کوچک گذاشته  و به وسیله ی آبپاش  تنها آب را در ناحیه ی پرهای بدن بریزند و هرگز  آب را به صورت مستقیم به سر و  صورت پرنده نریزند چون باعث سرماخوردگی و یا برخی مواقع سبب خفگی پرنده خواهد شد.



امید

با سلام واحترام .میخواستم پیشنهاد بدم اگه خوتون هم مایل باشید چند تا از وبلاگهای مختلف پرنده مثل کبوتر اربا خسرو-سهره ایلام -کبوتر تربیت مسابقه و چندتا از وبلاگهای قدیمیتر و پر بازدید لینک بشید تا بقیه دوستان هم از مطالب وبلاگ خوبتون استفاده کنن.ممنون

سلام

باشه. حتما این کارو می کنم.

از پیشنهادتون متشکرم.


ریحانه

بازم سلام.خسته نباشین.
جوجه من ده روزشه پس کی چشاش باز میشه؟

بسلام

عجله نکنید.

همه چیز بستگی به عامل تغذیه و رسیدگی والدین داره. در برخی زودتر چشم ها باز میشن و در برخی دیرتر....

توصیه می کنم حتما در این دوره از مولتی ویتامین ها از جمله گروه  ب و آ و اسید فولیک و د و ای استفاده کنید تا جوجه دچار مشکلی نشود.



میرحامد

سلام حامد جان امروز صبح که بیدار شدم دیدم کف قفس عروسام یه تخم وجود داره با اینکه براشون لونه گذاشتم هر دوشونم تو لونه هستن بیشتر وقتاتخم کف قفس بود دوتاشونم درونلونه بودنمنم تخمو گذاشتم تو لونه الان نمیدونم چیکار میکنن باهاش
لطفا راهنمایی بفرمایین.

سلام

مشکلی نیست.

و اگر مجددا پیش آمد لطفا با دستکش تخم را بردارید و  در لانه بذارید.

گرمای محیط (مناسب)+رطوبت کافی =تولد جوجه ی سالم

در ضمن امکان داره شبانه تخم گذاشته باشه و چون محیط تاریک بوده نتونسته وارد لونه بشه.

بنابراین بهتره لامپی بسیار ضعیف (تنها بتونن لونه رو تشخیص بدن بذارید. تا شب ها در لانه بمانن و بعد از اینکه عادت کردند لامپ را بردارید.


میرحامد

سلام حامد جان ممنون از راهنماییتون راستش عروس نر باز تخمو انداختش بیرون ولی عروس ماده میاد هی نگاهش میکنه(وقتی من تخمو گذاشتم داخل عروس نر داخل بودبعد نیم ساعت انداختش بیرون)به نظرتون چیکار کنم کاری نکنم راستش به فکرم اومد تخمو بردارم نگهش دارم بعد اینکه چند تا تخم گذاشتن بزارم پیش بقیه تخما

میشه بهم بگین دمای اتاقم چند درجه باید باشه تا تخما در بیاد و رطوبتش؟
 سلام

کاری که شما می خواهید انجام بدید یک ریسکه. چون طوطی رفتاری کبوتر سان  ندارند که بتونید تخمی را در کنار تخم های دیگر قرار بدید و ممکنه عروس شما با سایر تخم ها هم همینطور رفتار کنه.

پیشنهاد می کنم از تخم اول فعلا صرف نظر کرده و منتظر باشید تا تخم دیگری بذارند در صورتی که آنها راضی به نگهداری از تخم های دیگر بودند بهتر است تخم اول را کنار بذارید تا به سایر تخم ها رسیدگی بشه.در غیر اینصورت

این ها می تونه نشانه ای بی نطفه بودن تخم ها باشه یا اینکه عروس نر شما جنس خوبی ندارد(این رفتار نه تنها در طوطی ها بلکه در پرندگانی مثل قناری و فنج و مرغ عشق و..... وجود دارد.

در مورد دمای اتاق بهتره  بین 27 تا 30 درجه و برای تامین رطوبت می تونید از روش گذاشتن ظرف آب رو بخاری استفاده کنید یا اینکه از دستگاه بخور در محل روزانه سه بار برای ربع ساعت استفاده کنید(دستگاه بخور را نزدیک قفس نبرید!)


مسعود

سلام
عروسم 30 روزه شده.از صبح هرچی با سرنگ غذا میدم نمی خوره.چینه دونشم خالیه.بش دونه پارس پودر شده با تخم مرغ می دم.تخم کتونم نمی تونه بخوره.منو راهنمایی کنید.ممنونم

سلام

احتمال داره زمانی که جوجه  چینه دونش نیمه پر بوده شما غذا داده اید  که باعث گرفتگی جینه دونش شده.درصورتی که  صادق باشه لطفا به اندازه ی  یک سی سی آب  از طریق سرنگ به او بدهید تا واکنشش مشخص بشه. و راه چینه دان باز  بشه.

درخصوص تغذیه  شما می تونید  با استفاده از برنج پوره شده  و به همراه ماکارونی پوره شده و مخلوط آن با سویا (پوره شده) و مخلوط کردن آن با آب جوشیده شده (ملایم باشد=علت جوشاندن آب به خاطر رفع میکرو ب است)

لطفا معجون را خیلی  غلیظ  درست نکنید و همچنین آن را با دمای ملایم به وسیله ی  سرنگ به جوجه عروس خود بدهید و برای اینکه عروس قادر باشد راحت بخورد از یک شلنگ باریک که اصطلاحا فنتل نامیده می شود که در لاستیک موتور یا دچرخه ها برای باد کردن به کار میرود به اندازه ی 5 سانتی متر بریده و به سرنگ وصل کرده و آن را وارد حلق پرنده کرده و در یک فاصله ی زمانی و نه به صورت کند آن را به پرنده بدهید.(ممکنه جوجه  قسمتی از غذا را بالا  بیاورد)

این روش  را زمانی  اجرا کنید که مطمئن هستید که جوجه به هیچ وجه بعد از پاک شدن چینه دان تمایلی به خوردن غذایش ندارد.



میرحامد

سلام میشه توضیح بدین یعنی چی عروس نر جنسه خوبی نداره راستی نژادش خاکستریه؟

باسلام

منظور بنده از جنس نژاد مطرح نیست بلکه ویژگی های ذاتی  یک پرنده است:

برخی از این دسته از پرندگان مانند فنج یا بلبل  و حتی برخی طوطی سانان بالذات بدجنس تلقی می شوند  به عنوان مثال ممکن است تخم های خود را بشکنند و یا تخم ماده را بخورند. اجازه ی خوابیدن ماده را بر  روی تخم ها ندهند و یا  تخم های گذاشته شده را از لانه بیرون پرت کنند.

معمولا برخی از این عادت ها زمانی که پرنده در سنین پایین است اتفاق می افته و با گذشت زمان ،پرنده  وضعیت مناسبی پیدا می کنه . اما در  برخی از پرندگان این رفتار قابل انعطاف نبوده و لازم است که پرنده یا یک جنس سالم تعویض شود.

با سلام دوباره راستش عروسایه من پودره چوبارو میندازن بیرون از لونه منم میخام کف لونه پشم شیشه بزارم به نظرتون فکره خوبیه یا نه

درصورتی که عروس های شما علاقه ای به  این مواد ندارند  می تونید  با استفاده از چسب چوب مواد داخل  لونه را به کف بچسبانید تا  بیرون ریخته نشوند.

در  ضمن هرگز از پشم شیشه استفاده نکنید  چون دارای یک سری الیافی   و خورده اجسام ریز و برنده است (مانند شیشه )که کاملا خطرناک است.


امید

میشه که عروس از نطفه بره یا دیگه ماده تخم نکنه؟کاش یه صدا هم از عروس ماده بگذارید.یه خواهش دیگه هم داشتم اگه لطف کنید چندتا عکس واضح از عروس با سنین مختلف بگذارید تا سن عروس را بهتر تشخیص دهیم.ممنون

سلام

این وضعیت به ندرت پیش میاد و از عوامل دخیل در آن می شه  به مسن شدن ماده و یا وجود بیماری در ماده اشاره کرد گاهی عروس ماده به دلیل سوء تغذیه  ناتوان از تولید تخم و یا تولید تخم نطفه دار است..

در مورد عروس نر هم همین موارد صدق می کنه.

چشم حتما صدا از عروس ماده هم می ذارم.

درمورد درخواست دوم هم حتما.

با تشکر


حمید

سلام آقاحامد خسته نباشید ممنون از وبلاگ خوبتون  سوالی داشتم
من3 هفتس که یک لوتینو گرفتم فکر کنم ماده باشه تا هفته پیش حتی از دست من غذا میگرفت اما 6روزه تا کسی رو میبینه میاد کف قفس و چپ و راست میره در طول روز فقط همین کارو میکنه دیگه کلافه شدم در ضمن 4 شبه روی یک چوب میشینه سرشو خم می کنه و همزمان با خم کردن سرش بدنشو به سمت جلو سوق میده و شروع میکنه به جیر جیر کردن این حالتش 2 دقیقه طول میکشه و بعد شروع میکنه به پاک کردن پراش به نظر شما چش شده؟

باسلام

عروس  هلندی لوتینو ی شما ماده است و علت این حرکات او نشان دهنده ی مستی و آمادگی او برا ی جفتگیری است.

شما می تونید برایش یک نر بگیرید تا این مشکل رفع شود.

یا اینکه آن را به یک نر تعویض کنید تا این مشکل برایتان پیش نیاید.

یا اگر در غذای وی اقلام غذایی مانند شاهدانه و یا جوانه گندم یا جو  و همچنین در صورتی که از مولتی ویتامین ها استفاده می کنید،از مقدار این مواد محرک جنسی کم کنید .



ریحانه

بازم سلام.بازم سوال.....
میشه یه قطره مولتی  ویتامین و طرز استفادشو معرفی کنین.مررررررسی

باسلام

در حال حاضر بهترین مولتی ویتامین که خود بنده هم از آن استفاده می کنم.

مولتی ویتامین A.D3.E.C. هست. که البته ساخت ترکیه است. به نام تجاری AVI-vit  soil

میزان استفاده ی آن طبق بروشور بیان شده که به مقدار دو و نیم سی سی در 100 سی سی آب بریزید و هر دو روز یکبار آب را تعویض کنید. ولی به نظر بنده بهتراست  تنها به مواد شیمیایی اکتفا نکرده و تنها 4 قطره در 100 میلی گرم آب بریزید و روزانه تعویض کنید که هم عروس از طریق مولتی ویتامین و هم از طریق غذاهای طبیعی تغذیه  شود.




پیمان

سلام
۱.ایا میشه ذرت خشک رو کوبیدو خورد کرد و به عروسها داد؟
۲.عروس لوتینو نر من وقتی روی میله چوبی که تو قفسه وایمیسته همش رو یه پاش وایمیسته گاهی رو پای راست گاهی روی پای راست خوب راه میره خوبم از قفس بالا پایین میره علت کارش چیه؟(عروس ماده اصلا این رو یه پاش واینمیسته)
3.من عروس نر و ماده دارم هر 2 شون 5 ماهشونه وتاجفت گیریشون زیاد مونده ایا لازمه واسشون لونه بذارم؟و میشه عکسهایی از لونه عروس بزارید؟

باسلام

1.مشکلی نداره در ضمن می تونید ذرت را را در صورت سفت بودن به صورت آبپز در اختیار عروستان قرار بدید.

2.این جزء عادات ذاتی آنان هست و گاهی اوقات می بینید که آنها تنها بر روی یک پا می خوابند(درست مثل لک لک)

3.به نظرم از آنجایی که تا زمان جفتگیری و تکثیر مدت زیادی باقی مونده پیشنهاد می کنم که این کار را انجام ندی چون:

در بلند مدت ممکنه باعث مستی ماده و تخم بی نطفه بشه.

بی رنگ شدن رابطه ی نر وماده و جفت نشدن آنها.

پیشنهاد می کنم در این مدت تنها به تقویت و رام کردن آنها بپردازید تا برای تکثیر برای یک سال اینده آماده بشن.


نظرات 8 + ارسال نظر
میرحامد جمعه 4 آذر 1390 ساعت 10:31

سلام حامد جان امروز صبح که بیدار شدم دیدم کف قفس عروسام یه تخم وجود داره با اینکه براشون لونه گذاشتم هر دوشونم تو لونه هستن بیشتر وقتاتخم کف قفس بود دوتاشونم درونلونه بودنمنم تخمو گذاشتم تو لونه الان نمیدونم چیکار میکنن باهاش
لطفا راهنمایی بفرمایین

میرحامد جمعه 4 آذر 1390 ساعت 17:33

سلام حامد جان ممنون از راهنماییتون راستش عروس نر باز تخمو انداختش بیرون ولی عروس ماده میاد هی نگاهش میکنه(وقتی من تخمو گذاشتم داخل عروس نر داخل بودبعد نیم ساعت انداختش بیرون)به نظرتون چیکار کنم کاری نکنم راستش به فکرم اومد تخمو بردارم نگهش دارم بعد اینکه چند تا تخم گذاشتن بزارم پیش بقیه تخما

میرحامد جمعه 4 آذر 1390 ساعت 17:36

میشه بهم بگین دمای اتاقم چند درجه باید باشه تا تخما در بیاد و رطوبتش؟

masoud جمعه 4 آذر 1390 ساعت 18:32

سلام
عروسم 30 روزه شده.از صبح هرچی با سرنگ غذا میدم نمی خوره.چینه دونشم خالیه.بش دونه پارس پودر شده با تخم مرغ می دم.تخم کتونم نمی تونه بخوره.منو راهنمایی کنید.ممنونم

میرحامد جمعه 4 آذر 1390 ساعت 21:22

سلام میشه توضیح بدین یعنی چی عروس نر جنسه خوبی نداره راستی نژادش خاکستریه

میرحامد شنبه 5 آذر 1390 ساعت 13:53

با سلام دوباره راستش عروسایه من پودره چوبارو میندازن بیرون از لونه منم میخام کف لونه پشم شیشه بزارم به نظرتون فکره خوبیه یا نه

پیمان یکشنبه 6 آذر 1390 ساعت 20:00

سلام
من یه نر لوتینو و یه ماده خاکستری دارم ماده کاملا رامه رو دست میاد رو شونه میاد خودش میا رو سینه ام که نازش کنم ولی بر عکس نره رام نیست گاز نمیگیره ولی اصلا رو دست نمیاد تو دستمم که میگیرمش به زور میخواد بیاد بیرون خیلی یاغیه هر 2 رو با هم گرفتم هر 2 هم سنن با شرایط یکسان حالا چیکار کنم رام شه؟

فرهاد دوشنبه 7 آذر 1390 ساعت 11:45

خسته نباشید
من یه عروس ماده یک ساله دارم. الان حدود یک ماهی هست که شروع کرده به جویدن دم خودش و پرهای بلند دم را از پایه میشکونه که باعث شده ظاهرش خیلی بد بشه. در ضمن مدتیه گاهی اوقات سرش رو میده رو به پائین و دمش را میده رو به بالا. به نظر شما مشکلی براش پیش اومده؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد