مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخگویی به پرسش ها:به روز رسانی***4#**

منصور

سلام آقاحامد
عروس ماده شبها که میخوادبخوابه میره کنج قفس البته بالای دیواره یک پاشو اینور میزاره وپای دیگشو اونطرف قفس درروز هم همینطوردرضمن حالتش هم حالت پف کرده است حال سئوال من اینه که مشکلی که براش نداره یا بیمارکه نیست؟ممنون میشم منو راهنمایی کنید

با سلام

معمولا این عادات در خوابیدن هر یک از عروس هلندی ها طبق طبعیت ذاتی خود است.

حال اگر به تازگی اتفاق افتاده قابل بحث است.

در مورد پف کردن پرها نیز ،همه ی عروس ها شب هنگام برای خوابیدن پرهای خودشان را پوش می دهند و می خوابند.

برای اطمینان کامل می تونید قفس را برای مدتی تغییر داده و ببنید آیا مجددا چنین عادتی را تکرار می کنه یا نه؟

در صورت تمایل عکس از این حالت وی برام ارسال کنید تا مورد بررسی قرار بگیره.


ریحانه


سلام اقا حامد.مرسی از جواباتون.گفتم جوجه دومشونم دنیا اومد.یعنی توی لونه بود من دیدم داره تخمشو میشکنه دیروز.بعد امروز نگاه کردم دیدم فقط نصف تخمشو شکسته همونجوری مونده.زنده بود.گفتم نکنه از گشمگی بمیره.برشداشتم و پوست تخمشو خودم کندم.یکی از بالاش و کمرش چسیده بود به پوست داخل تخم.اروم جداش کردم.بعد گذاشتمش سر جاش تو لونش.بعد یه ساعت دیدم عروس نر جوجرو برده پیش جوجه قبلی و نشسته روش.یکم خیالم راحت شد.اما جوجه خیلی ضعیف به نظر میرسه.نمیدونم پدر مادرش بهش غذا میدن یانه
نظر شما چیه؟

مثل همیشه مطالب سایتت عالللللللیییییییییییییییه

میگم یه بخشم بزارین واسه  انتخاب اسم برای  عروس هلندی
.اخه من خیلی درگیرم.هنوز اسم برا جوجه انتخاب نکردم.


باسلام

تبریک می گم که جوجه عروس شما به دنیا اومده.

ولی بزرگترین اشتباهی که شما انجام دادید ،کمک کردن به جوجه عروس در تخم بود چون اگر لازم بود والدین کمک می گردند و این کار شما ممکن بود باعث فلج شدن جوجه بشه.

اگر در حال حاضر مطمئن شدید که والدین به جد  از غذا دادن به جوجه ی جدید خودداری می کنند حتما قبل از تلف شدن به روش سرنگی به او غذا بدهید.

در مورد پرسش دوم شما هم ابتدا بسیار ممونم

و حتما در چند روز آیده لیستی جامع از اسامی رایج برای حیوانات را قرار می دم.



پیمان


سلام من عروسم مریض شده بود بردمش دامپزشک(دامپزشکی دانشگاه تهران) معلوم شد یه قارچ تو رودشه یه باکتری هم تو داستگاه تنفسیش دارو تجویز کرد الان 6 روزه بهش دارو میدم حالش بهتر شده ولی مثل قبل مریضیش سرحالو کنجکاو و پر جنب و جوش نیست داره دوران نقاهت رو طی می کنه یا دلیل دیگه میتونه داشته باشه؟اخه دامپزشک گفت اگه بعد از 4روز خوب نشد عروستو بیار تزریق کنیم حالش به بدی اول مریضیش نیست ولی سرحالم نیست 2باره ببرم دامپزشک؟(داروهایی که تجویز کرده بود اینان  فلوکونازول100/انروکین10%/ویتاسید(مولتی ویتامین+امینواسید))

باسلام

داروهایی که برای پرنده ی شما تجویز شده  مهم و حیاتی هستند.

حال اگر قطعا اطمینان دارید که عروس شما بهبود یافته مانعی نیست.

ولی اگر شک دارید لطفا سلامتی عروس خود را به تاخیر نندازید.



امید

بازم سلام.ببخشیدمنظورم این بود اگه چند رنگ عروس داشته باشیم وبخواهیم یک رنگ خاص را تولید کنیم امکانش توی کلونی کمه.(البته اگر انتخاب جفت را کامل به عهده خود عروس بگذایم)راستی در مورد چند خط بال بهترین راهکار برای جفت کردن دو عروس مورد نظر چیست؟3-اگر جای قفس کلونی آفتاب گیر نباشه چطور بایستی این نقیصه رو جبران کرد؟4-تولیدمتوسط سالنه یه جفت عروس با در نظرگرفتن تمام شرایط متوسط چن جوجه میباشد؟5-فیشرها از چند ماهگی قابل تکثیرهستند؟متوسط چن تخم میگذارند؟زحمت جفت کردنش به اندازه مصیبتهای عروسه یا نه؟ممنون

باسلام

در حالت قفس گروهی از آنجایی که تعیین جفت به صورت طبیعی توسط پرنده ها صورت می گیرد و شما هیچ نقشی ندارید ، بنابراین نمی تونید رنگ خاصی را تولید کنید مگر اینکه جفت های مورد نظر را در یک قفس مجزا نگهداری کنیدتا جفت بخورند.

بنده مطالب زیادی را در مورد شگردها و روش های جفت زدن عروس هلندی ها پست کردم ولی حتما برای اطلاع بیشتر شما و سایر کاربران پستی در این خصوص قرار می دم

در صورتی که قفس گروهی در محلی قرار بگیرد که فاقد نور آفتاب باشه به ناچار باید طبق روش مرغداری ها عمل کرد.بدین ترتیب که ویتامین های مهمی نظیر    A.D.E را در غذای عروس ها در نظر گرفته و سپس به وسیله ی لامپ مادون قرمز برای دقایقی نقش نور خورشید را در جذب ویتامین ها به صورت مصنوعی ظاهر سازی می کنیم و باید این نکته را ذکر کرد که بازدهی نورخورشید به مراتب بیشتر و طبیعی تر از حالت مصنوعی است.

درصورتی که عروس ها را در یک شرایط متوسط قرار دهیم،سالانه بین سه الی چهار بار تخم گذاری که حداکثر تعداد جوجه ها از یک جفت در طول یک سال می تواند بین 10 تا 12 عدد باشد.

فیشرها یا طوطی های برزیلی معمولا از سنین ده ماهگی الی یک سالگی قادر به تکثیر و تولید مثل هستند.و معمولا حداکثر شش عدد تخم می گذارند(تا هشت عدد هم گزارش شده)

فیشر ها از آنجایی که تعیین جنسیت آنها کمی سخت است

و از طرفی نسبت به عروس هلندی ها تحرک و طبیعت جداگانه دارند.

به مراتب سختتر از عروس هلندی ها جفت می خورند.

که باید ذکر نمود که تجربه ی صاحب آنها در جفت خوردنشان دخیل است.


میرحامد

سلام
اقا این فیشرایه من جمعا ۱۱ تا تخم گذاشتن اخه مگه یه ماده میتونه ۱۱ تا تخم بذاره یکی از دوستام بهم گفت یا بی تجربه هستن دوبار تخم گذاشتن تخمایه کهنه رو دور نریختن ویا اینکه هر دوشون ماده هستن از بس اماده هستن با هم نمایش و عدایه جفتگیری در اوردن تو فکر کردی نر مادن ولی از ظاهرشون به نر ماده میان یکیشون سرش پهنتره اقا من تخماشونو الان بیرون اوردم با چراغ فلش موبایلم تستشون کردم ولی چیزی سر در نیاوردم دوباره گذاشتمشون تو لونه به نظرتون چیکار باید کنم.راستی اولین تخمشونو یادمه درست یه ماه ژیش گذاشته بودن

باسلام

تنها راه، برداشتن تخم های قدیمی است.(درصورتی که مطمئن هستید برزیلی ها شما جفتگیری کرده اند.درغیر اینصورت لطفا هر تعداد تخم را به همراه لانه بیرون اورده تا پرنده ها ضعیف نشوند.

در مورد بررسی نطفه ی تخم های جدید حتما باید صبرکنید تا 8 روز از فاصله ی زمانی گذاشته شدن آنها بگذرد تا بتونید نطفه را به راحتی تشخیص بدید.

در مورد  ماده بودن آنها یک راه ساده وجود داره.زمانی که هر دو از لانه بیرون آمده اند،به فاصله ی پاها از یکدگیر در هر کدام نگاه کنید(نیاز به تجربه دارد)در صورتی که فاصله ی پاهای هر دو در حالت عادی به صورت باز یا اصطلاحا پهن بوده مطمئن باشید هر دو  ماده ان . در صورتی که  در یکی باز و در دیگر عادی بوده ؛یکی نر و دیگری ماده.(این آزمایش تنها زمانی انجام می گیرد که پرنده ی شما حداقل یکبار تخم گذاری کرده باشند تا چنین فضایی قابل رویت باشد.


پیمان

سلام تا اونجایی که من میدونم عروسهای لوتینو اصلاح نزادی هستن که نمیتونن رنگ دونه تولید کنن یکی بهم گفت دادن یه سری غذاها دارای رنگ دونه هستن میتونه رنگ عروس لوتینو رو از سفید به زرد تغییر بدن ایا این حرف درسته؟ اگه درست هست چه غذاهایی میتونه این کارو کنه؟

باسلام

بنده این مورد را دو سال پیش در مورد به کاربردن این رنگ دانه در بلبل ها و افزایش قیمت آنها خوانده بودم که متاسفانه این مقاله به دست افراد شروری افتاده که از این راه هم اکنون کسب درآمد می کنند.

موضوع را پیگیری می کنم و گزارش را به اطلاع شما میر سانم.

ولی این نکته ی مهم را بدانید که یکی از ضعف های این ماده ادواری بودن آن هست یعنی درصورت قطع آن و ریختن مجددا پرها، شکل عادی پرها نمایان می شود.

این آزمایش تنها بر روی مرغ سانان آزمایش شده و تا به حال گزارش مبتنی بر تست بروی کج منقارها  یا طوطی سانان اعلام نشده است.


منصور

سلام آقاحامد
عروس هلندی ماده امروز پرهای دمشو میکنددرضمن باید یادآورباشم که عروس ماده حدوداازسه ماه پیش بطورمداوم جفت گری داره میکنه ولی تازه گیهاباعروس نرسرناسازگاری برداشته مثل اینکه مهریه میخوادعروس نرمیخوادسرشوبه ماده برسونه که ماده هی چینگ میزنه عکس عروسهامو هفته پیش براتون ایمیل کردم ولطف کردید جواب منو دادیدمیگم نکنه تخم داره ولی نمیتونه تخمگذاری کنه؟

باسلام

کندن پرها می تواند نشانه ای از کمبود ویتامین در پرنده باشد خصوصا مواد معدنی که پیشنهاد می کنم از مولتی ویتامین معدنی استفاده کنید.

درضمن این علائم می توانند نشانه ای از آمادگی ماده را برساند.درصورتی که دعوا به اوج خود رسید و احتمال تلفات می رفت آنها را از هم جدا کنید و بعد از بیست روز کنار هم بندازید.


امید

باسلام وتشکر از سرعت درپاسخگوییتان.چند روزه به دنبال راهنمایی شما مبنی برخرید عروس جفت خورده پیگیر جدی شدم .یه مغازه داره که تازه واسش چندجفت عروس آوردن.گفت دو جفتش جفت خورده دارم .قیمتش بدنیست(180)البته اینجا قیمت همه پرنده ها به نسبت جاهای دیگه کمتره.حال سوالم اینه که اگر به فروشنده اعتمادنداشته یا اصلا طرفو نشناسیم چطور باید عروس جفت خورده رو تشخیص داد؟خواهشاکامل کامل بگید.2-اگر یکی از عروسها جفت باشد وبخواهیم جفتشو عوض کنیم با چه مشکلاتی روبرو خواهیم شد؟و چه راههایی برای مرتفع شدن این مشکلات وجود داره؟ ممنون.راستی خواهشا از عروسهای زیباتون چند تا عکس بزرگ بگیرید برای دسکتاپ .

با سلام مجدد

اولین راه تفتیش عروس ماده است.معمولا عروس ماده زمانی که برای بار اول تخم گذاری کرده باشد به راحتی خاصرگی لگن را می توان با چشم تشخیص داد و متوجه خواهید شد که نسبت به لگن عروس نر پهن تر خواهد بود.

روش بعدی غذا گرفتن از یکدیگر است که شرط  اصلی نیست ولی می تواند نشانه ای باشد همچنین  ماده های آماده  ( مرحله ی دوم به بعد  جفتگیری)  عموما  حالتی  با پرهای نسبتا پف کرده و  ظاهر بدنی خمیده به سمت پایین دارند  که این نمی تواند  شرط اصلی باشد ولی در تشخیص موثر است.

در صورت تعویض یکی از جفت های عروس ممکن است به دلیل وفاداری ذاتی که به یکدیگر داشته باشند نتوانید به سادگی به دیگر  همنوعان شان آنها را جفت بزنید

و بهترین راه قرار دادن آنها در جمع هم نوعان خود است... و  ملاحظه خواهید نمود که به روال عادی بازمیگردد.

چشم حتما باز هم قرار می دم.



حسین

سلام خسته نباشید شرمنده چند تا سوال داشتم . یه جفت عروس دارم لوتیون هستن ماده یه خورده ضعیف هست و پرهاش حالت گرده ای هستن البته زیر بالهاش و پشتش که کچل هم شده اونجاهاش پرهای جدیدش هم گرده ای در میان مثل نرش آواز میخونه که شکم برده که اینم نر باشه ...  شرمنده میکنین اگه راهنماییم کنید


باسلام

ریزش پرها در نواحی مختلف بدن پرندگان می تواند دلائل مختلفی داشته باشه:

یکی از این عوامل کمبود ویتامین A و D  در آنان است  که معلولی مانند از بین رفتن لطافت پرها و ریختن آنها می شه.

عامل دیگر وجود بیماری ها قارچی است که شیوع پیدا می کند که می تواند ناشی از آلودگی محیط و یا ارتباط با پرنده ی ناقل دیگر ی باشد.

در مورد تعیین جنست هم لطفا عکس عروستون را به ایمیلم ارسال کنید تا بررسی بشه و هم عارضه ی پرها مشخص بشه.


ریحانه

سلام اقا حامد....جوجه دومی مردمنم کلی گریه کردم.مامان باباش اصلا بهش توجهی نکردن

باسلام

مشکلی نیست و بنده به شما تذکر دادم که نباید تخم را باز می کردید و آن جوجه باید می مرد چونکه جز ء طبیعت آنان است که جوجه ی مریض به دنیا نیاد.

حال بعد از جوجه کشی جفت ها را کاملا تقویت کنید و به خصوص در هنگام تخم گذاری ؛رطوبت هوا  فراموش نشه(گاهی اوقات یکی از عوامل ناتوانی جوجه ها در شکستن تخم ،نبودن رطوبت در هوای اطراف است)تا  عملیات موفقیت آمیزی داشته باشید.


منصور

آقاحامدسلام
برای خرید جوجه عروس هلندی لوتینیو صورت دانه خورسفیدمیخواستم بدونم شماهم داریدواگردارید قیمت چنده؟واینکه به شهرستان هم میفرستید(مشهد)
باتشکر

باسلام

در حال حاضر یک ساله  است که از این نژاد ندارم و  سال پیش با یک لوتینو  به یکی از  همکلاسی هام دادمش.ازش می پرسم اگر جوجه ی این رنگی دادند و قصد فروش داشت به شما اطلاع می دم.

معمولا  قیمت ها طبق عرف مغازه های استان تهران ؛ جوجه های دان خور شده  حداکثر تا 100 هزار تومان با صرف نظر از نژاد آنها به فروش می رسند.

اگر مورد دیگر ی هم پیش آمد اطلاع می دم و مشکلی نیست و می تونم از طریق اتوبوس رانی ارسال کنم.




پیمان

سلام درباره اینکه لوتینو ها نمیتونن رنگدونه تولید کنن پرسیدم که عروس ماده خاکستریم که مریض شده بود به همراه لوتینو نر بردمش دامپزشکی دانشگاه تهران استاد دانشگاه که عروسامو معاینه میکرد و به رزیدنتاش چیزایی میگفت که یادداشت کنن چیزایی یاد من موند که استاده میگفت لوتینوها ملانین ندارن و نمیتونن رنگدونه تولید کنن که سفیدن اگه بتونن تولید کنن رنگشون زردتر میشه و زیباتر میشن و رنگ دونه هارو باید از بیرون تامین کنن که گفت ذرت تازه(شیربلال) بهترین منبع واسه تامین ملانین هست و استاد اینم گفت که بهترین غذایی که میشه به عروسا داد ذرت تازه هست من گفتم که زیاد ذرت دادن مسهل هست گفت مشکلی پیش نمیاد میشه درباره ذرت به عنوان غدای عروس و خواص داروییش اطاعات بدید؟

باسلام

لطفا به این پست مراجعه نمایید.



نظرات 3 + ارسال نظر
امید چهارشنبه 2 آذر 1390 ساعت 15:35

باسلام وتشکر از سرعت درپاسخگوییتان.چند روزه به دنبال راهنمایی شما مبنی برخرید عروس جفت خورده پیگیر جدی شدم .یه مغازه داره که تازه واسش چندجفت عروس آوردن.گفت دو جفتش جفت خورده دارم .قیمتش بدنیست(180)البته اینجا قیمت همه پرنده ها به نسبت جاهای دیگه کمتره.حال سوالم اینه که اگر به فروشنده اعتمادنداشته یا اصلا طرفو نشناسیم چطور باید عروس جفت خورده رو تشخیص داد؟خواهشاکامل کامل بگید.2-اگر یکی از عروسها جفت باشد وبخواهیم جفتشو عوض کنیم با چه مشکلاتی روبرو خواهیم شد؟و چه راههایی برای مرتفع شدن این مشکلات وجود داره؟ ممنون.راستی خواهشا از عروسهای زیباتون چند تا عکس بزرگ بگیرید برای دسکتاپ .

حسین چهارشنبه 2 آذر 1390 ساعت 17:08

سلام خسته نباشید شرمنده چند تا سوال داشتم . یه جفت عروس دارم لوتیون هستن ماده یه خورده ضعیف هست و پرهاش حالت گرده ای هستن البته زیر بالهاش و پشتش که کچل هم شده اونجاهاش پرهای جدیدش هم گرده ای در میان مثل نرش آواز میخونه که شکم برده که اینم نر باشه ... شرمنده میکنین اگه راهنماییم کنید

عماد دوشنبه 26 دی 1390 ساعت 14:40 http://emadadelikhah.blogfa.com

سلام خسته نباشید.من یک جفت عروس سالم و مولد دارم حدود 1ماه پیش بعداز اینکه 4تا جوجش رو باز کرد و بزرگش کردن، پای راست عروس نرم فلج شد و دیگر قادر به جفت کاری نبود!و بعد از مدتی مرد!! :(( بنظرشماچرا فلج شد ؟
طریقه درمان؟:(

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد