مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

قفس جمعی و قفس مجزا


امروزه با توجه به انواع مختلف قفس ها و تنوعی که در مدل های ساخت و آلیاژ آنها وجود دارد سبب بی توجه شدن دارندگان پرندگان به استاندارد بودن آنها وباعث توجه آنها تنها به مدل خود گشته اند.

از این رو در این پست می خواهیم بررسی کنیم که کدامیک از قفس های برای عروس ها از جمله تک و جفت مناسب است و کدام قفس ها عملیات تکثیر را بهبود می بخشد:


افرادی که تمایل به نگهداری عروس هلندی به صورت تک و تنها پرنده ی خانه دارند ،قفس های رایج دربازار که معمولا به اندازه های 40*30*45ارتفاع هستند بسیار مناسب هستند.همچنین استفاده از اسباب بازی های نظیر نردبان و تاب و آویزان ها توصیه می گردد تا عروس مشغول شود.

همچنین این دسته از قفس ها می توانند نمونه ای مناسب برای جفتگیری باشند ولی شرط اول این باشد که در آن جایگاه کافی برای تردد دو عروس و یا جوجه های آنها باشد.و نکته ی مهم در این خصوص:که حتما از قفس های غیر سربی و همچنین رنگ خورده(کارخانه ای) استفاده کنید و هرگز خودتان با استفاده از رنگ های شیمیایی موجود در بازار آنها را رنگ نکنید.


مزایا و معایب قفس های موجود در بازار

مزایا:

قفس هایی با اشکال و رنگ های مختلف برای زینت خانه

وجود فضاهای مختلف من جمله قسمت آب و دان

محکم بودن دیواره های قفس

امکان جابه جایی و حمل آسان

کم وزن بودن آنها


معایب:

برخی الیاژ های آنان سمی هستند

فضای مناسبی برای جایگاه لانه در نظرگرفته نشده است.

فاصله ی میله های آنان در برخی استاندارد نیست(استاندارد:1/5 سانتی متر)

برخی جایگاه مناسب برای قرار دادن میله را ندارند.

در صورتی که از همان ابتدا تمایل به نگهداری جفت عروس هلندی دارید سعی شود قفسی انتخاب کنید که هم فضای کافی برای قرار دادن لانه و یا دریچه ای خاص برای قرار دادن لانه در آن جاسازی شده باشد (که معمولا بیشتر قفس ها فاقد چنین شرایطی هستند)

در این بین برای قرار دادن لانه می توانید قسمتی از دیواره قفس را به وسیله ی اره ی آهن بر به اندازه ی سوراخ لانه بریده(معمولا به قطر 12 سانتی متر) و قسمت های بریده شده ی قفس رابه وسیله ی اره ی آهن بر صیقل داده تا مشکل یا جراحتی برای عروس ها به وجود نیاید.

استفاده از قفس کاسکو ها می تواند نمونه ی مناسبی برای جفت عروس ها باشد.

معمولا قفس مناسب برای جفت عروس ها می تواند از حداقل (50 سانت ارتفاع و 60 سانت طول و40 سانتی متر عرض ) باشد تا قفس های جمعی.


آن دسته از افرادی که تمایل به نگهداری عروس هایی بیش از دو جفت هستند، پیشنهاد می کنیم عروس ها را به صورت کلی در یک قفس بزرگ که اصطلاحا قفس جمعی یا همان کلن گفته می شود نگهداری نمایند.

از مزایای این قفس می توان به :

به وجود آمدن حالت طبیعی زندگی برای عروس ها

بهبود در تکثیر عروس ها

موجود بودن فضای کافی برای نسل بعدی


معایب قفس های جمعی:

امکان درگیری میان برخی عروس ها وجود دارد(به خصوص زمانی که تعداد ماده ها کم باشد)

در صورت تخم گذاری در این قفس ها امکان آسیب دیدن تخم ها توسط عروس های بدجنس وجود دارد.

پخش شدن بیماری بین همه ی اعضای قفس.

درصورت وجود رعب و وحشت یکی از عروسها ،سایرین را به ترس وا میدارد

امکان رام گشتن عروس ها به حداقل میزان خود خواهد رسد.

میزان آلودگی و ریخت و پاش بیشتر خواهد شد.


شگرد:

در صورتی که از قفس جمعی استفاده می کنید، در صورت مشاهده ی جفتگیری عروس ها حتما،جفت ها را وارد قفس جدیدی کنید.و بعد از جوجه کشی مجددا به قفس جمعی بازگردانید.


در درون قفس جمعی حتما از درخت خزه استفاده کنید(بدین معنی که درختچه ای بزرگ به همراه شاخه های بلند خود در درون قفس جمعی قرار داده تا عروس ها هر یک برروی شاخه های آن بنشینند.

پیشنهاد می کنم دانه ها را در درون یک کاسه و کف قفس گذاشته تا ریخت و پاش کمتری وجود داشته باشد.


در فصل بهار(بستگی به منطقه جغرافیایی محل زندگی شما دارد که در این پست ملاک آب و هوای استان تهران است)یعنی در اواسط خرداد ماه ، عروس ها را به همراه قفس جمعی در آب و هوای طبیعی فصل قرار دهید(در مقابل نور مستقیم خورشید نباشند) و میزان آب آشامیدنی آنها را چک نمایید که در صورت گرم شدن هوا تبخیر نشود.و معمولا بهترین زمان بین اواسط خرداد تا اواخر شهریور است.


در زمستان ها حتما عروس ها را در یک فضایی با حداقل دمای 26 درجه ی سانتیگراد با رطوبت مناسب قرار دهید.


دوستانی که علاقمند به تکثیر عروس هلندی ها هستند و در صورت آماتور بودن پیشنهاد می کنم که با عروس های جفت خورده شروع کنند که یکی از قفس های مذکور در بالا برای انان کافی است و بعد از کسب تجربه می توانند از درصد بیشتری عروس ها برای تکثیر استفاده کنند.


طرز ساخت قفس های جمعی یا کلنی:

بنا به تعداد عروس های خود با استفاده از تخته چوب ها یا میله های فلزی (آلومینیومی )و سیم توری آلومینیومی با قطر متوسط تهیه نمایید.

شیوه ی ساخت

ابتدا تخته های چوب را به صورت مکعب مستطیل و یا مربع به یکدیگر متصل کرده(در صورت فلز بودن با پیچ و مهره متصل کرده و یا اینکه جوش بدهید) و سپس سیم توری آلمینیومی را به وسیله چسب چوب یا میخ های کوچک(درصورت فلز بودن می توانید با استفاده از مفتول و یا پیچ و مهره متصل کنید) به دیواره های چوبی متصل نمایید و حتما دقت نمایید که قسمتی بریدگی توری به طرف داخل قفس قرار نگرفته و عروس ها را زخمی نکند.

برای سقف آن نیز می توانید از ایرانیت (محکم به قفس بسته شود) ویا از همان توری ها استفاده کنید.

نکته:شما همچنین می توانید از مفتول ای از پیش جوش خورده که به صورت آماده فروخته می شود در تهیه ی دیواره ی قفس نیز استفاده کنید(که برای جوش دادن به یکدیگر نیاز به دستگاه جوش دارید)

برای آسودگی خود برای بیرون آوردن عروس ها می توانید یک درب کوچک به وسیله چند تکه چوب دیگر ساخته و به صورت لولایی به توری ها و یا یکی از تخته ها وصل کنید.

برای کف هم به اختیار می توانید یک زیر انداز مناسب قرار دهید یا اینکه از فویل استفاده کنید که بنده پیشنهادی می کنم برای کف از هیچ وسیله ای استفاده نکنید و تنها در هر بار یک روزنامه ی بزرگ برای جلوگیری از ریخت و پاش و همچنین نظافت قفس استفاده کنید.


نکته:درصد تکثیر عروس ها در قفس های جمعی بالاست زیرا اصولا پرندگان زمانی که در میان مقادیر بیشتر از همسانان خود قرار میگیرند نوعی تحریک در آنان محسوب می شود.

و عامل مهم دیگر هم تغذیه ی مناسب است که در چندین پست به آنها اشاره شد.


کاربران می توانند سوالات خود را در این زمینه از  طریق پل ارتباطی مطرح نمایند.

نظرات 1 + ارسال نظر
امید سه‌شنبه 1 آذر 1390 ساعت 14:10

سلام تاپیک فوق العاده ای بود .میخواستم بپرسم فضای کلی قفس کلونی از ضرب فضای یک قفس معمولی در جفت عروسهاست یا بایستی خیلی بزرگتر گرفت؟-2- برای تولید رنگ خاص این شیوه جوابگو نیست درسته؟3-بعداز اولین جفت بایست سواشون کنیم یا دیرتر؟4-عروسهایی که جفت میخورن بعد توی قفس کوچک بزاریم آرامش دارن یا نه؟و درنهایت فکر میکردم شما خیلی بیشتر عروس داشته باشید.راستی این تعداد جفت (8جفت)البته با تولیدمتوسط صرفه اقتصادی داره؟حدودا چقدر؟بازم تشکرمیکنم از تاپیک خوبتون.ممنون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد