مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخگویی به پرسش ها:به روز رسانی***3#**

امید

سلام واقعا کارت درسته .ای ول.تازه با وبلاگ خوبتون آشنا شدم.خیلی چیز یاد گرفتم.همه نوشته ها رو کپی کردم واسه خودم .حلال که میکنید؟چندتا سوال داشتم.1-طریقه تشخیص قطعی فیشر چه زمان جوجگی وچه بلوغ.2-شما یه جایی فرمودید برای تکثیر بالغ بگیریم ولی به نظرت اگه چند جفت جوجه  نزدیک به کار بگیریم بهتر نیست؟خودشون جفتشونو انتخاب کنن.3-قلق یا نکات مهم در مورد نرگس یا فنج جاوا رو هم بفرمایید4-وسوال آخر کسی توی کشور هست که از فنج گلدین(که عشق منه)جوجه بگیره؟اصلا اینایی که وارد میکنن قابل تکثیر هستن؟خودتون تابحال وسوسه نشدید ازشون جوج بگیری؟ممنونم از محبت شما


با سلام

در خصوص کپی برداری از تمامی مطالب با ذکر منبع بلامانع است.

بنده به مدت دوسال است که از کافر فیشر ها بیرون آمده ام. ولی در خصوص تعیین جنیست آنها باید مبنا را سن بلوغ آنها در نظر بگیری.

درمورد خرید جوجه برای جفت مشکلی نیست بنده برای دوستانی عروس های بالغ را ذکر کردم که قصد تکثیر زودتر را دارند.به نظرم در این شرایط بهتره از سه جفت استفاده کنید تا نتیجه ی زودتر و بهتری بگیرید ولی مراقب باشید در تعیین جنسیت آنها دچار مشکل نشید.

در خصوص قلق نرگس ها شما در چه زمینه ای برای کسب اطلاع می خواهید؟لطفا ذکر کنید،مطالب بسیار مفصل و کلی است و نیازمند ایجادیک وبلاگ جدید است.

بنده اطلاعی در خصوص این دسته از افراد ندارم .پیشنهاد میکنم از طریق شبکه های اجتماعی اقدام کنید تا این افراد را زودتر بشناسید.درضمن بنده از دانشجوهای دانشکده می پرسم و اطلاع می دم.

بنده تا دو ماه پیش از یک جفت فنج وارداتی که از دوستان دریافت کرده بودم نگهداری کردم و در عرض دوماه سه مرتبه جفت خوردند که دو مرحله ی اول پوچ ولی مرحله ی سوم نطفه دار بود.ولی به طور کل لذتی که درتکثیر منقار کج ها وجود دارد بسیار بیشتر از مرغ سانان هست.



دکتر پورصالحی

سلام آقا حامد این مطلب شما خوب بود ولی برای دوستان آماتور هم بگم که نمی تونند تو ۵ روزگی کاملا تشخیص بدن ای کاش همون ۸ روز ملاک قرار میدادی تو این سایتهایی که طرف حساب شما یسری افراد عادی هستند نه افرادی با سطح بالا بهتر تو مطالب یه بازنگری کنی در ضمن تماس بگیر من با شما کار دارم شما که تلفن ما رو جواب نمیدی ۰۹۱۹۲۹۱۲۶۹۳

این هم شماره محل کار تا ساعت ۳ اینجام

۰۲۱۸۴۸۱۲۱۵۸


باسلام

بنده در طی دو پست مختلف تمامی مطالب را در مورد نطفه های موجود درتخم عروس ها به همراه تصاویر مختلف و متنوع بیان کردم و  بنده مبنا را از شش روز قرار داده بودم ولی در ترجمه ی  مقاله ی خانم لیندا این مقدار روز را ذکر کرده بودند و بنده جایز ندانستم که تغییری در اصل مطلب بدم.

درحال حاضر برای ماموریت کاری یزد تا آخر هفته یزد هستم .ان شاء الله پیگیری کرده و زنگ می زنم.


علیرضا

سلام  اگه امکان داره فخ سایتتون ادرس فروشگاهی که میتوان عروس سالم خریداری کرد نام ببرید با تشکر

باسلام

حتما.ابتدا اگر اجازه بدید با فروشگاه ها هماهنگ کنم بعدش قرار میدم.


ریحانه

سلام.من تاحالا 2 تا ایمیل فرستادم اقا حامد.عروسای من جوجشون به دنیا اومده.الان هفت روزشه.مامان باباش بهش غذا میدن.اما خودشون خیلی بد غذا هستن.فقط ارزن میخورن و ذرت و کاهو.هیچی دیگه دوس ندارن.1.من نگران تغذیه جوجه هستم.
2.کی میتونم دستیش کنم؟
3.چه غذاهایی و چجوری بهش بدم؟
4.وقتی جوجرو میارم بیر.ن از لونه که مثلا بهش غذا بدم بعد دوباره بزارمش تو لونه؟البته اگه لازمه خودم غذاش بدم!
5.دو تا تخم دیگه هم توی لونه هست که هنوز در نیومدن.

سلام
بنده جواب شما را هم در وبلاگ و هم به ایمیل شما فرستادم
اگر نرسیده عذر خواهی می کنم و مجددا جواب می دم
ارزن از آنجایی که جزء غذای اصلی قرار می گیره از نظر غنی بودن مشکلی نیست و تا حدودی می تونه برخی از نیاز های جوجه و والدین را تامین کنه
استفاده از کاهو هم علاوه بر خواص کم اون ضد یبوست هم هست ولی استفاده ی زیاد از آن باعث اسهال عروس طوطی های شما می شه.
بهترین و مهمترین غذا برای جوجه هایی که توسط والدین بزرگ می شن استفاده از تخم مرغ به همراه زرده ی اون که هم والدین و هم جوجه را تقویت می کنه و سعی کنید روزانه به مقدار نیازشون براشون به صورت رنده شده یا ساده بذارید.
مولتی ویتامین هم با توجه شیوه ی آن در بروشور فراموش نشود.
معمولا بیشتر پرنده های از جوانه ی گندم خوششون می ا ید پیشنهاد می کنم حتما استفاده کنید.
میوه هم مثل خیار یا سیب به اندازه ی معین دو روز یک بار فراموش نشه
همچنین برای تقویت بیشتر عروس ها می تونید پوسته ی آهکی تخم مرغ را به همراه استخوان مرغ پودر کرده و به همراه دانه های آنها یعنی ارزن و تخم کتان به آنها بدهید.
تخمه آفتابگردان هم به مقدار کافی هفته ای سه بار فعلا قرار بدید.
پیشنهاد می کنم اجازه بدید والدین خودشان جوجه را تا 40 روزگی بزرگ کنند تا اگر تجربه ی اول شما ست نه شما خسته شده و نه دلسرد بشید.
بهتره جوجه را از 35 الی چهل روزگی جدا کنید ولی به تدریج این کار را انجام بدید تا والدین حالت تهاجمی یا افسردگی  نگیرند.
از همان یک ماه نیم بهترین زمان برای دستی کردن آن هست.

درمورد دو تخم دیگر اگر بیش از ده روز گذشت و در نیومدن دیگه خراب شدن و بهتره از لونه بیرونشون بیارید.


امید


ازم سلام.1-پس ناگزیرم خواهش کنم طریقه تشخیص سن فیشر را هم ازتون بپرسم.و2-بعدشم از چه سنی میشه جنسیتشونو تشخیص داد؟3-اینکه میگن بعضیهاشون قابلا تکثیر نیستن راسته؟درمورد نرگس هم من یه جفت گرفتم که سه تا تخم کردن که یکی شکست و دوتای دیگه خوابیدن.بهشون تخم مرغ وسبزی وسیب میدم4-.ولی نمیدونم چرا فقط سه تا تخم کردن؟5-راستی از چه سنی میشه از عروس جوجه کشید؟6-در مورد فنج گلدین یه کم توضیح بفرمایید.بازم ممنون

شرمنده یادم رفت مرغ عشقهام بعداز چند هفته بالاخره تخم کردن2تا.ولی تخمها اینور لونه وخود مرغ عشق ماده اونور لونه.الته لونه ام همین پلاستیکیهاستو توی قفس هستند توی زیر زمین وکسی هم مزاحمشون نیست که بترسن.مشکل چیه؟


تعیین سن فیشر ها از چند راه قابل تشخیص است:

1.از نظر صدا                2. از طریق جثه و فلس های بدنی

که معمولا در فیشر های نر بالغ هر قدرکه سن بالاتر می رود میزان صدا هم به طور ملموسی بیشتر خواهد شد که باز هم این راه نمی تواند قطعی باشد.

تشخیص از نظر جثه هم طبق تجربیات مکرر دارندگان آنها است:عروس های کم سن و سال نسبت به بالغ ها جثه ای ریز تر به گونه ای که نوک کمی بزرگتر از اندام دیگر به نظر میرسد و همچنین از نظر طولی کمی کوتاهتر خواهند بود.در مورد فلس ها هم باید به پاها و نوک آنها اشاره کرد که با افزایش سن میزان فاصله ی بین فلس های پاها بیشتر و در نوک نیز پوسیدگی ها و همچنین ممکن است با بلند شدن نوک پرنده مواجه شویم (قطعی نیست)

معمولا کوتوله ها مانند عروس ها در سن بلوغ پر ریزی های متداولی خواهند داشت که نشان از سن بلوغ آنها است.

تعیین جنسیت هم به سادگی در یک سالگی آنها امکان پذیر است و آن هم تشخیص از راه استخوان لگن است که در صورت آماتور بودن بهتر است فیشر مورد نظر را نسبت به یک نر بالغ مقایسه کنید . یا اینکه طوطی را برعکس کرده و با قرار دادن دو انگشت اشاره و شصت در مابین پاها به وجود فضا احاطه ی لگن پی ببرید.

معمولا از آنجایی که برخی پرندگان وارداتی حاصل جوجه کشی های هومونی و مصنوعی هستد امکان عقیم بودن آنها بسیار است

در مورد نرگسی ها هم باید گفت درصورتی که بار اول است کاملا طبیعی است و حتی در برخی فنج ها شاهد بی نطفه بودن تمام تخم ها هستیم و در صورتی که تخم خود را شکستند شاید از بی نطفه بودن تخم آگاهی داشتند.رژیم انها مناسب هست سعی کنید زیاد مزاحمشون نشید.

بهترین سن برای جوجه کشی از عروس هلندی ها دو سال است که پرنده به بلوع و توانایی جنسی کامل برسه هرچند استثنائاتی هم در مورد سن آنها است برخی یکسال و نیم می توانند جفتگیری کرده و تخم بگذارند.

ددر مورد فنج گلدین یا طلایی یا همان سهره ی افریقایی باید گفت همانند راه راه ها پرندگانی پر جنب و جوش ولی با زینتی منحصر به فرد که به فنج رنگین کمانی هم معروف هستش.

و آنان متعلق به استرالیا و امریکای جنوبی هستند.

برای تعیین جنست آنها باید این نکته را بدونید که گلدین های ماده نسبت به نر خود رنگی روشن تر دارند و همچنین فنج گلدین نر سینه ای بنفش تیره دارد که گلدین ماده دارای سینه بنفش روشن است که کاملا ملموس بوده.

گلدین ها در رنگ های همراه با رنگ های زرد و قرمز و سیاه و بنفش هستد که در برخی از اونها رنگ نقره ای هم وجود دارد.

جوجه های آنها تا زمانی که به سن بیست روزگی نرسیده اند هیچ پری ندارند و نوکی کاملا روشن دارند.

در مورد تکثیر آنها باید گفت که طبق طبیعت ذاتی خود عادت دارند که لانه های خودشان را سه سوراخه بسازند.آنها معمولا در فصل های خشک در طبیعت و یا زمانی که آب و غذای کافی در اختیار آنها باشه اقدام به جفتگیری می کنند. و بدین شیوه که نر در مقابل جنس مخالف خود شروع به رقصیدن می کنه و به وسیله ی سینه ی خودش اشکالی را در آورده و در صورتی که ماده بپسندد تولید مثل می کنند و معمولا بین 4 تا 8 تخم می ذارند و چهل روز طول می کشه تا جوجه ها را کاملا بزرگ کنند و شب ها فنج گلدین ماده روی تخم هاش می خوابه.

آنها همانند سایر فنج های دیگر از غذاهایی مانند ارزن و تخم کتان و دانه های ذرت استفاده می کنند و بهتر است که در غذای اونا از شنریزه هم استفاده کنید.مولتی ویتامین هم فراموش نشه.


در مورد مرغ عشق های شما هم باید گفت که احتمالا تجربه ی اول اونهاست.و درصورتی که مزاحم آنها نشدید و یا به لانه و یا تخم ها دست نزدید نگران نباشید .شاید تخم هایش فاقد نطفه است.ولی مورد مهم این هست که اصولا مرغ عشق ها کمی سخت جفت خورده و تخمگذاری می کنند و نیازمند کمی صبر و حوصله است. ولطفا آنها را عوض نکنید و به آنها مجددا فرصت بدید.

بذارید تخم ها تا بیست روز در لانه باقی بمونه.لطفا در لانه ی آنها هیچی نذارید حتی پنبه یا پوشال!دمای محیط را هم چک کنید.لطفا جای آنها را مدام تغییر ندهید.


جمشید

ببخشید من یه جفت عروس دارم که رنگ گونه های هر دو شون تیره است ولی دم پرنده ها با هم فرق داره  به نظر شما اینا نر و ماده اند؟

لطفا عکسشون را به ایمیل:cockatiels_site@yahoo.com

ارسال کنید تا نتیجه ی قطعی را بگم.




امید

سلام ممنون از جواب کاملتون .فقط چندتا سوال واسم پیش اومد.آیاعروس وفیشر بعد از اولین تولک رفتن بالغ محسوب میشن ومیشه ازشون انتظار تکثیر رو داشت یانه؟اگه اینطور باشه  واقعا عروس تا حدود دو سالگی فقط یکبار میره تولک؟در مورد گلدین هم  حتما لونه سه سوراخ بایستی براش گذاشت؟چه شکلیه؟توی قفس جوجه میدن یا بایدتوی تورخونه چند جفت ول کرد؟آیا توی این نوع فنج که عقیم بودن هم مثل فیشرها بالاست؟ببخشید خیلی شد.ممنون

با سلام

در مورد تولک رفتن آنها باید گفت اگر اطمینانی از پایین بودن سن آنها دارید این فرضیه ی شما درست است چون این نوعی بحث اندام فیزیولوژیکی در پرندگان است مبنی  بر اینکه با رشد غدد جنسی علائم هویتی آنها پدیدار بشه.

نکته ی بعد اینکه تنها عروس ها در سن دو سالگی تو لک نرفته بلکه  بستگی به موقعیت زمانی و مکانی امکان پرریزی آها وجود داره.

در مورد فنج های گلدین هم باید گفت که آنها فقط درطبیعت به ساخت چنین لانه هایی می پردازند حال اگر بخواهیم لانه ای برای آنها تدارک ببینیم به دو شیوه امکان پذیر است که یکی استفاده از سفال ها و لانه های چوبی رایج و یا اینکه مواد لازم مانند چوب های نرم و یا چوب های موجود در درختان کاج می تواند شکل طبیعی لانه را داشته باشد.

در ضمن استفاده از لانه های رایج هم مشکلی ندارد و بستگی به پرنده دارد که بپذیرد یا نه!

در مورد شکل لانه ی طبیعی باید گفت که گلدین ها با استفاده از چوب های نازک و یا حتی برگ درختان لانه ای مدور و مجهز به سه سوراخ می سازند.

در صورتی که گلدین ها قفسی باشند امکان جوجه گیری در هر شرایطی امکان پذیر هست.

در خصوص عقیم بودن گلدین ها باید گفت متاسفانه امکان ساخت لقاح مصنوعی در این دسته از پرندگان به راحتی امکان پذیر نیست لذا امروزه حتی نسل آنها به تدریج به سمت انقراض می ر ود .پس می شه بگیم که امکان عقیم بودن به مراتب پایین تر از فیشر ها است.

این هم نمونه های مختلفی از لانه های طبیعی و مصنوعی



نظرات 6 + ارسال نظر
امید یکشنبه 29 آبان 1390 ساعت 22:44

بازم سلام.1-پس ناگزیرم خواهش کنم طریقه تشخیص سن فیشر را هم ازتون بپرسم.و2-بعدشم از چه سنی میشه جنسیتشونو تشخیص داد؟3-اینکه میگن بعضیهاشون قابلا تکثیر نیستن راسته؟درمورد نرگس هم من یه جفت گرفتم که سه تا تخم کردن که یکی شکست و دوتای دیگه خوابیدن.بهشون تخم مرغ وسبزی وسیب میدم4-.ولی نمیدونم چرا فقط سه تا تخم کردن؟5-راستی از چه سنی میشه از عروس جوجه کشید؟6-در مورد فنج گلدین یه کم توضیح بفرمایید.بازم ممنون

امید دوشنبه 30 آبان 1390 ساعت 01:56

شرمنده یادم رفت مرغ عشقهام بعداز چند هفته بالاخره تخم کردن2تا.ولی تخمها اینور لونه وخود مرغ عشق ماده اونور لونه.الته لونه ام همین پلاستیکیهاستو توی قفس هستند توی زیر زمین وکسی هم مزاحمشون نیست که بترسن.مشکل چیه؟

امید دوشنبه 30 آبان 1390 ساعت 14:49

سلام ممنون از جواب کاملتون .فقط چندتا سوال واسم پیش اومد.آیاعروس وفیشر بعد از اولین تولک رفتن بالغ محسوب میشن ومیشه ازشون انتظار تکثیر رو داشت یانه؟اگه اینطور باشه واقعا عروس تا حدود دو سالگی فقط یکبار میره تولک؟در مورد گلدین هم حتما لونه سه سوراخ بایستی براش گذاشت؟چه شکلیه؟توی قفس جوجه میدن یا بایدتوی تورخونه چند جفت ول کرد؟آیا توی این نوع فنج که عقیم بودن هم مثل فیشرها بالاست؟ببخشید خیلی شد.ممنون

میرحامد دوشنبه 30 آبان 1390 ساعت 21:35

سلام اقا این عروسایه من چن روزیه که هر روز معمولا دوبار جفتگیری میکنن شکر خدا منم براشون یه لونه در ابعاد ۳۰*۱۷*۱۶ گذاشتم الان توش رفتو امد دارن و خرده چوبهای توشو میندازن بیرون اول میخاستم بدونم اگه تو کارم اشتباهی وجود داره یا کم کاری چیزی راهنماییم کنین بعدشم اینکه اندازه لونه به نظرتون خوبه یا نه

امید سه‌شنبه 1 آذر 1390 ساعت 02:21

سلام ایشالله که از سوالهای زیادم خسته وناراحت نشده باشی.1-به نظرشما کدام شیوه جوجه های بیشتر وهمچنین باکیفیت بالاتری خواهد داد؟هریک جفت یک قفس یا چندجفت در تورخونه؟2-شما خودتون حدود چندتا عروس داری؟یه گکم از خودتون و شگردهاتون بفرمایید(البته در صورت تمایل)3-اینکه قفس ها تابستونی وزمستونی دارید چه مزیتی دارد؟4-بهترین راهکار چیه؟با چند جفت شروع کنم؟جوجه بگیرم یا باید حتما جفت خورده بگیرم؟ممنون

مری جمعه 27 اردیبهشت 1392 ساعت 23:07

سلام من حدود 1 ماهی هست یک جفت عروس هلندی گرفتم , در هنگام خرید پرنده فروش گفت تازه سه چهار روزه جفت خوردند و چند بار جفت گیری کردند , تو این یک ماه چند بار دیدم جفت گیری میکنند تو لونه مرتب رفت و امد دارند تقریبا بیشتر ساعات روزو تو لونه هستند , ایا اصلا تخم میگذارند و چقدر طول میکشه امیدوار باشم در ضمن من هر روز بهشون میرسم , ممنون میشم راهنمائیم کنید تشکر .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد