مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

گیر کردن تخم در مجرا (اویدوکت)


یکی از رایجترین عارضه های تولید مثلی در عروس هلندی ها گیر کردن تخم است که در این حالت تخم در اویدوکت  عروس ماده انباشته شده و سبب می شود که تخمگذاری به صورت طبیعی انجام نشود که سبب بروز مشکلاتی برای عروس ماده می شود.


از جمله علل رایج آن می توان به:تخمگذای فراوان در عروس ها،سوء تغذیه،کمبود کلسیم بدن عروس ،سرمای هوا،پوسته ی نرم تخم و کوچک بودن جثه ی عروس ماده اشاره کرد.


با این وجود بیشترین و مهمترین علت آن را می توان به سوء تغذیه در عروس ها و همچنین کمبود چربی ها و ویتامین های ذوب شوند در چربی مانند A E D  اشاره نمود.


از این رو برای درمان این عارضه باید از غذاهایی که حاوی  اسید چرب ضروری و همچنین ویتامین های ضروری مانند F . و A  استفاده نمود و در خصوص اسیدهای چرب می توان به اسید لینولیک و لینولنیک و آراشیدونیک استفاده کرد که در این میان اسید لینولیک نقش بیشتری نسبت به سایرین دارد.


علاوه بر این علل ، عوامل هورمونی هم در این امر دخیل هستند زیرا که ترشح آنها در دوره ی تخمگذاری باعث تسهیل حرکت تخم در مجرای اویدکت و شل شدن عضلات و لیگمان های لگن و سبب خروج تخم از طریق مجرای عروس هلندی ماده می شود.

از طرفی دیگر ویتامین َA  باعث مرطوب و نرم شدن سلول های مخاطی اویدوکت شده و به خروج تخم  کمک می کند ولی زمانی که با کمبود ویتامین  A  مواجه بشویم مجرای تخم خشک شدهو باعث می شود که اسپرم ها نتوانند خود را به تخم برسانندو آن را بارور سازند.


علائم این عارضه متفاوت است و گاهی به صورت افسردگی عروس ماده و بی اشتهایی و همچنین توقف خروج مدفوع و ایجاد ورم در ناحیه ی  شکم و همچنین ایجاد تورم و سرخ شدن ناحیه ی مقعد عروس ماده را می توان نام برد.

زمانی که عروس ماده دچار این عارضه می شود، معمولا به کف قفس رفته و سرش را به جلو گرفته و بالهایش را باز می کند و زور می زند که حتما در این حالت باید به او کمک کنید.


برای درمان این عارضه می توان از حمام بخار استفاده کرد.

برای انجام این کار ظرفی با دهانه ی کوچک تهیه کنید و نیمی از آن را با آب پر کنید و بر روی آتش قرار دهید تا آب بجوشد، سپس دهانه ی ظرف را با یک باند تمیز بپوشانید( برای اینکه تخم داخل ظرف نیفتد)سپس مقعد عروس ماده را با روغن زیتون چرب کنید، سپس بدن عروس ماده را در دست گرفته و با دو انگشت خود مخرج را ماساژ دهید و به سمت بخار متصاعد از ظرف گرفت و چندین بار این کار را به مدت 3 الی 4 دقیقه انجام بدهید تا تخم گیر کرده به تدریج از مجرا به بیرون منتقل شود سپس پرنده ی ماده ی خود را دریک جای گرم و به دور از هرگونه کوران و وزش باد قرار دهید.

نکته:اگر همچنان تخم در مجرا گیر کرده است این کار را مجددا بعد از چهار ساعت بعد هم تکرار نمایید.


شیوه ی ماساژ:

ماساژ باید به صورت ملایم از سمت شکم به دم پرنده انجام گیرد و مراقب باشید که هرگز ماساژ را به صورت خشن و محکم انجام ندهید زیرا باعث شکستن تخم در بدن عروس ماده شده و باعث پریتونیت و در نهایت عروس هلندی ماده ی شما تلف خواهد شد.


بعد از خروج تخم:

باید به مدت یک هفته به پرنده آنتی بیوتیک داده شود تا مشکلی پیدا نکند(تجویز با دامپزشک)

و به تغذیه ی پرنده ی خود رسیده و معمولا کسانی که به تغذیه ی مناسب عروس هلندی های خود اهمیت نمی دهند همیشه با این سندرم مواجهه می شوند.


در صورت وجود هرگونه سوال می توانید از طریق قسمت طرح سوال و همچنین پل های ارتباطی مذکور در قسمت بالا سایت پرسش های خود را مطرح سازید.

نظرات 3 + ارسال نظر
سعید دوشنبه 23 آبان 1390 ساعت 08:53

باز هم سلام من ایمیل شما رو دیدم ولی حقیقت امر این هست که شما دارید میگید که از سیب برای عروس استفاده میکنید ولی من شنیدم شمابرای جوجه سرنگی آب سیب تجویز کردید و سبب مرگ هر دو تا جوجه شدید و لازم به ذکر که آقای صالحی به قدری با حوصله هستند که به این زودی ها از کسی نارحت نمیشند و من خودم به علت بیماری عروس ساعت ۲ شب زنگ زندم و ایشون آمد منزل ما و پرنده من درمان کرد و من تا حالا تو این کار آمادمی به این دلسوزی ندیدم و تا اونجایی هم که من اطلاع دارم ایشون با فردی به نام جاشو در امریکا که بزرگ ترین مرکز پرورش پرندگان زینتی دنیا است در ارتباط اسن و با ایشون هم کار میکنه و حتی من اطلاع دارم که یکی از دوستان ایشون به نام آقای پناهی که ایرانی هست در هلند مسئول انجمن پرندگان زینتی کشور هلند و حتب با اینها هم در ارتباط و یه هم چین آمادی با این اطلاعات فکر نکونم قصد هم چین کارهایی داشته باشه چون اصلا نیاز نداره لازم بگم که ایشون تنها فردی هست که من تو ایران دیدم که روی تکثیر تمام طوطی سانان به صورت حرفه ای کار کرده و در حال حاضر هم در حال تکثیر خانواده باراتاها است

masoud دوشنبه 23 آبان 1390 ساعت 13:32

ممنونم

منصور دوشنبه 23 آبان 1390 ساعت 15:35

حامدآقاباسلام عکسهامو ایمیل کردم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد