مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

عروس هلندی ابلق....


بنا به نظراتی که از کاربران دریافت کردم، به نظر می رسید که در بررسی این دسته از نژادها اطلاعاتی پراکنده بارگزاری شده لذا تصمیم گرفتم در یک پست اختصاصی به بررسی این نژاد ها بپردازم.


ژن ابلق در عروس هلندی ها ناشی از اختلال تصادفی در رنگدانه های بدن آنان است. و این الگوی ابلق در تمامی عروس ها یکسان نبوده به طوری که ممکن است میزان و درصد رنگ ها در یک پرنده نسبت به پرنده ی دیگر متفاوت باشد.

یکی از اشتباهات رایجی که برای افراد مختلف در توصیف رنگ ابلق رخ می دهد  توجه نمودن به رنگدانه های خاکستری است در حالی ژن مغلوب ناشی از رنگدانه های زرد و سفید هستند.


به طور کلی در عروس های ابلق، بدن آنان پوشیده از پرهای  سفید و زرد و خاکستری یا دارچینی است.


معمولا درصد رنگ ها را در عروس های ابلق به میزان شدت و ضعف شناسایی می نمایند:

1.شدت:25 درصد رنگ اصلی بدن و 75 درصد رنگ ابلق(در عروس های صورت سفید؛رنگ سفید به جای رنگ زرد قرار می گیرد.

2.حالت ضعف:25 درصد ابلق و 75 درصد رنگ اصل بدن.


معمولا تعیین جنسیت در ابلق ها کمی مشکل به نظر می رسد ولی گفته می شود که می توان از طریق رنگ بالها و لگن و همچنین جمجمه ی سر آنان را به راحتی شناسایی نمود.


از جمله رنگ های مرتبطی که در ابلق ها وجود دارند عبارتند از:


رنگ لوتینو:رنگدانه ی ملانین مخفی مانده و رنگدانه لیپوکروم ظاهر می شود که سبب انتقال رنگ های زرد یا سفید یا کرم می دهد.و رنگدانه ی پستاکین هم باقی می ماند و سبب ایجاد گونه ی پرتقالی رنگ در عروس خواهد شد.و لکه های بر روی بال ها باقی مانده و رنگدانه های ملانین به چشم ها رنگ سرخ و به پاها رنگ صورتی می دهد.


رنگ مرواریدی:پرها لکه هایی از رنگدانه های لیپوکروم زرد یا سفید و بدون رنگدانه ی خاکستری و یا قهوه ای است. که در عروس های نر این ویژگی ها در هنگام بلوغ از بین رفته و لی در عروس های ماده این نشانه ها باقی می ماند.


رنگ دارچینی:رنگ میلانین به قهوه ای روشن و یا دارچین در آمده و هیچ اثری از رنگ خاکستری دیده نمی شود.

و همچنین رنگدانه های حاصل از لیپوکروم و پستاکین ها پرتقالی شده و سبب تمایز جنسیت عروس ها می شود.


رنگ پلاتینیوم:رنگدانه ی میلانین به شدت کم شده و سبب شده پرها به رنگ زرد مایل  به خاکستری روشن گرایش پیداکنند و این رنگ تا حدودی شباهتی خاص به رنگ لوتینو پیدا کند زیرا که در ژن های عروس نر یکی از کروموزوم های ایکس ژن لوتینو  بر روی ایکس ژن پلاتینیوم وجود دارد که نمونه ی بارز آن را در عروس های نر شاهد هستیم


صورت زرد:رنگدانه ی پستاکین پرتقالی مغلوب بوده و در نتیجه رنگ پرتقالی گونه ناپدید می شود و یا کم رنگ می ماند و رنگ صورت در عروس هلندی نر زرد رنگ و در مادهخاکستری مایل به زرد  و بدون گونه ی پرتقالی خواهد بود.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد