مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بیماری سفت شدن فک عروس هلندی

عروس هلندی ماده یک ساله

یکی از بیماری های خاموش ولی تاثیر گذار در مرگ عروس هلندی بیماری سفت شدن عضله ی فک یا همان قفل فک است.

این بیماری معولا ناشی از ایجاد التهاب در عضله ی فک ویا گرفتگی در بافت فک به وجود می آید.

همچنین عوامل دیگری نظیر سینوزیت ها و التهاب موجود در مخاط بینی به علت رخنه نمودن در بافت ها و ایجاد توده های چرکین سبب عارضه ی قفل شدن فک عروس هلندی می شود.

از جمله ویروس های عامل این بیماری را می توان :بورداتلا آویوم و اینتروکوکوس اشاره کرد.


زمانیکه عروس هلندی دچار این بیماری می شود ، قادر به خوردن هیچگونه مواد غذایی و ُآب نبوده و به تدریج سبب تلف شدن پرنده می شود.

از نشانه های ظاهری این بیماری می توان به قرمز شدن روی بینی اشاره کرد زیرا عروس ها از راه دهان و بینی تنفس می کنند و حال به دلیل سفت شدن فک قادر به تنفس دهانی نبوده و تنفس از طریق بینی کمی سختتر می شود.


روش درمان :


درصورت رسیدگی سریع به بیمار می توانید از پماد میلوکسی کام به عنوان تسکین دهنده و شل کننده ی عضلات استفاده کنید و  داروهای آزیترومایسین(در برخی پرندگان سبب حساسیت می شود پس دقت لازم را بفرمایید ) و پپراسیلین استفاده کنید که نقش پادتن را در بدن ایفا می کند.


درصورت وجود هرگونه سوال یا مشکل از طریق پل ارتباطی در تماس باشید.



نظرات 6 + ارسال نظر
omid چهارشنبه 19 مهر 1391 ساعت 01:13

salam
mamnon az rahnamaeie ghabliton
hala ye soale dige daram
joje aroosam yekam gosheye cheshmesh tarashoh jam mishe albate kheili kame va roye binish ye kam ghermez shode
ama eshtehash kheili khobe
madfoesham tabieie
mishe ye rahnamaei konin ta khialam rahat beshe

Ali چهارشنبه 17 اسفند 1401 ساعت 13:15

سلام خواهش میکنم کمکم کنید من ۴ جوجه عروس هلندی سرلاکی ۳۵ روزه دارم یکی از این جوجه ها فکش سفت شده چیکار باید بکنم حالش خوب بشه ؟آیا این بیماری واگیر دار است؟؟

morteza rad پنج‌شنبه 14 اردیبهشت 1402 ساعت 16:08

h

محمد پنج‌شنبه 27 مهر 1402 ساعت 00:49

مهدی دوشنبه 13 آذر 1402 ساعت 13:09

سلام خسته نباشیدمن یک عروس ۲ماهه دارم نرم خوری میکردسرماخوردبردمش دامپزشکی انتی بیوتیک دادداروبهش دادم ولی الان یک هفته هست که فکش سفت شده وهیچ چیز نمیخوره به زوربهش سرلاک میدم که گرسنه وتشنه نمونه لطفا راهنماییم کنید که چکار باید کنم برای درمانش

دایان سه‌شنبه 17 بهمن 1402 ساعت 21:48

سلام من تاالان چند تا جوجه داشتم خوبشون کردم باید به زور غذا بدید وگر نه میمیره یک تایمی داره میگذره خوب میشه فقط باید صبور باشید اینو چون دیدم جوابی نداده کسی واستون گذاشتم الان هم یک جوجه دارم همینطوریه گوگل زده باید میلوکسیکام بهش بدید من به امید خدا یک قرص رو دونصف میکنم واون نصفه رو ۳ قسمت میکنم میدم بهش ان شاالله فکش خوب میشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد