مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

بررسی بیماری تریکومونیاز در عروس هلندی

جوجه عروس لوتینو ماده (از کلن خودم)

بیماری ترکومونیاز ناشی از یک انگل تک یاخته ای است و از نشانه های این بیماری می توان به جراحاتی پنیری زرد رنگ در حلق و چینه دان پرنده اشاره نمود.

عروس های جوجه و جوان نسبت به این بیماری بسیار حساس هستند.

عامل این نوع بیماری انگل ترکوموناس گالینی است که تک یاخته ای و تاژک دار است  و معمولا جایگاه این دسته از انگل ها بخش بالایی لوله گوارش است.

راه های انتقال آن عبارتست از:

انتقال از راه دهان

انتقال از طریق استفاده از آب و غذای آلوده.

معمولا به دلیل اینکه عروس ها در دوران جفتگیری به یکدیگر غذا می دهند درچنین حالتی امکان انتقال بیماری از یک دهان به دهان دیگر وجود خواهد داشت.


نشانه های رایج بیماری عبارتند از: اسهال ، لاغری مفرط ، تنگی نفس، بی حالی و مرطوب بودن اطراف منقار عروس هلندی.زمانی که بیماری بسیار شدید باشد، قسمت بالای دستگاه تنفس نیز درگیر خواهد شد.


نحوه ی تشخیص بیماری بدین ترتیب است که ابتدا باید چینه دان را با سالین گرم شستشو بدهید و سپس مایع حاصل از این شستشو را مورد آزمایش قرار داد.

این باکتری می تواند به عمق دیواره ی چینه دان نفوذ کند بنابراین پرندگانی که مشکوک به این بیماری در آزمایششان هستند بهتر است چینه دان را به طور مکرر شستشو داد.


نحوه درمان و پیشگیری:

درصورتی که عروس هلندی های شما جفت هستند بهتر است قبل از فصل جفتگیری ان را درمان نمود و اصول بهداشتی را در تغذیه ی وی رعایت نمود.

بهتر است محیط زندگی پرنده نیز مورد ضدعفونی قرار بگیرد.


برای درمان می توانید از داروهایی نظیر مترونیدازول و یا کارنیدازول استفاده کنید(در مورد نحوه ی مصرف حتما با دامپزشک مشورت نموده و خود سرانه به عروس خود دارو ندهید.)



نکته ی مهم : طبق برخی تحقیقات مطلع شدم که داروی مترونیدازول برای عروس هلندی سمی است لذا حتی الامکان از این دارو استفاده نکنید و کارنیدازول می تواند جایگزین بهتری باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد