مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

پاسخ به سوالات

با سلام
آیا در نژاد لوتینو امکانش هست که عروس نری خال های زرد رنگ بر روی شاهپرهای بالش داشته باشه؟ همچنین خطوط افقی بر روی پر های دم؟ 

 

با عرض سلام خدمت شما دوست عزیز 

یک نکته ی بسیار مهمی را که شما باید در خصوص نژاد لوتینو بدانید این است که متخصصان از آن به عنوان نژاد زال نام می برند و به این معنی که نمی توان نشانه های سایر عروس های نژاد دیگر را به همان شکل در این نژاد مشاهده نمود. 

حال در برخی شرایط که عروس جوجه لوتینو حاصل والدینی از ابلق و لوتینو باشند در یک جوجه ای که ناقل لوتینو خواهد داد معمولا به شیوه ی سایر نژاد ها تعیین جنسیت آن امکان پذیر است در حالی که جوجه ای که حاصل از دو عروس لوتینو باشد رنگ و نشانه های ظاهری نمی تواند دلیلی بر تعیین جنسیت دقیق عروس هلندی لوتینو باشد. 

در پاسخ به سوال شما باید گفت که جوجه شما فقط ناقل لوتینو است و اگر نژاد والدین را ذکر کرده بودید جنسیت آن را دقیق به شما می گفتم.

نظرات 1 + ارسال نظر
حمید دوشنبه 11 مهر 1390 ساعت 16:50

با سلام و تشکر از راهنمایی هاتون
در مورد اون سوالی که پرسیده بودم آیا نری که لوتینو هست امکان داره که روی شاهپرهاش خال های زرد رنگ...
بگم که نمیدونم پدر و مادرش چه نژادی بودند چون والدین اش رو ندیدم ولی چشماش قرمز نیست و دورنگ هست مردمک سیاه و عنبیه هم نمیدونم چه رنگی هست و استخوان های لگن اش ( نزدیک مخرج اش) نزدیک به هم هستند و انگشت داخل اش نمیره و بالغ هست ولی با این حال خال های زرد بر روی تمام پرهای باش وجود داره و خطوط افقی هم بر روی پرهای دمش وجود داره چون تازه خریدم و تو مرحله پرریزی هم هست تا حالا نشنیده ام که بخونه. آیا میتونه نر باشه؟
یک سوال دیگه هم داشتم اونم اینکه جفتی دارم که بالغ هستند و جفتگیری کردند و 3 تا تخم گذاشتند و الان حدود 10 روز از تخم ها میگذره و من تخم هاشون رو تو نور نگاه کردم و با تجربه ای که دارم تخم ها نطفه دار نیست چون از وقتی که من خریدم بار اولشون بوده تخم گذاشتن ولی قبلا گذاشته بودند و خیلی هم جفتگیری میکردند و جوانه گندم هم جهت تقویت نطفه نر هر روز بهشون میدادم آیا به نظرتون نر رو عوض کنم و یا صبر کنم شاید دفعه بعد نطفه دار شد!؟ چیزی که باعث شد به فکر تعویض بیافتم اینه که هیچ کدام از تخم ها نگرفته اگه حداقل یکیش میگرفت به عقیم بودن نر شک نمی کردم!

باسلام خدمت شما دوست عزیز

در خصوص پرنده ی شما باید بگم که لوتینو نیست
و ما از آن به عنوان نژاد ناقل لوتینو نام می بریم
یعنی حاصل از اسپرم نر لوتیو و تخمک ماده ی ابلق یا عادی

بنابراین پرنده ی شما طبق نژاد لوتینو تعیین جنسیت نمی شه بلکه طبق روند عادی سایر نژاد ها طبقه بندی می شود.

حال با توجه به گفته ی شما دوست عزیز بنده نزدیک به قطعا می گویم که پرنده ی شما ماده است
دلیل بنده هم این است:تا زمانی که ماده اولین بار تخم نگذاشته باشد تست لگن امکانپذیر نیست و نخواهد بود.

اگر باز هم شک دارید یک پرنده ی نر را به مدت پنج ساعتی با وی در یک قفس نگهداری کنید
در صورتی که پرنده ی نر شما واکنش منفی یعنی دعوا از خود نشان دهد بدانید که عروس شما قطعا نر است اما اگر نر ذکور عکس العمل مثبت یعنی حالات احساسی به عنوان مثال از وی بخواهد سرش را تمیز کند و.... بدانید که قطعا ماده است.

در مورد جفت عروس هایی که شما نگهداری کرده اید باید گفت که عروس های شما آماده نبوده اند و با توجه به تغییر محیط یا تغییراتی که در غذای آنان به وجود آمده است صرفا تصمیم به تولید مثل گرفته اند(اثر شاهدانه و جوانه ی گندم)
یک نکته ی مهم هم به یاد داشته باشید که قرار نیست هر نری عقیم باشد طبق آمار سایت های تخصصی از پانصد عروس نر تنها نه عروس امکان عقیم بودن آنها وجود دارد که دلیل آن نیز وصلت های خانوادگی یعنی جوجه با مادر یا پدر یا جوجه هایی از یک والدین است.

نکته ی دیگر آنکه انتظار نداشته باشید که بار اول پرنده ها تخم نطفه دار بگذارند حتی بارها مشاهده شده است که بار دوم آنها نیز بدین روند بوده است.

و همچنین پیشنهاد می کنم که اینقدر در کارعروس های خود دخالت نکنید و آنها را طبق روال زندگیشان تنها بذارید و فقط تغذیه ی آنها را فراهم سازید.

و اینکه بهتر است از غذاهای مست کننده استفاده نکنید.
به تخمشان هرگز دست نزنید(نژاد ها متفاوت هستند و نطفه هایشان در زمانی معین شکل می گیرند)و دست زدن شما تنها سبب استرس عروس های شما می شود.
خواب آنها را رعایت کنید.
بنده طبق تجربیاتم با تقویت عروس هام تا 5 تخم گذاشتند ولی هیچکدام نطفه دار نبود ولی زمان های بعدی با استفاده از غذاهای عادی و قرار دادن تخم مرغ آبپز در رژیم آنها موفق به جوجه گیری شدم.
به نظر من نر را هرگز عوض نکنید چه بسا نر جدید شما هرگز جفت نشود زیرا عروس ها به جفت قبلی خود وفا دار می مانند.
نکته ی مهم دیگر و آخرین نکته این که
هرگز عجله ای در جوجه کشی نداشته باشید و این گونه شما در کارشان دخالت می کنید موفق نخواهید شد.
عروس های خود را حتما در یک محیط خلوت با دما و نور مناسب قرار دهید و غذای کافی در اختیارشان بگذارید تا با گذشت زمان به هدفتان برسید.
اگر مایل بودید جهت اطمینان بیشتر از نطفه دارشدن تخم های آینده می توانید پرهای اطراف مخرج نر را کمی کوتاه تر کنید.
اگر سوالی بود در خدمت هستم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد