مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها
مرجع تخصصی عروس هلندی

مرجع تخصصی عروس هلندی

پرورش،نگهداری و بیماری ها

چگونه شرایط جفت گیری عروس هلندی را فراهم نماییم؟


عروس هلندی همانند بسیاری دیگر از حیوانات خانگی جهت فراهم نمودن شرایط جفت گیری آنان باید یک سری هنجار ها را جهت بهبود عملکردشان فراهم نمود:


عبارتند از:

1.تغذیه

2.شرایط آب و هوایی

3.شرایط محیطی


عروس های شما می بایستی از غذاهای و میوه های مفید تغذیه شوند ولی باید دقت نمود که تعادل در هرکدام از آنها رعایت گردد زیرا که در افراط و تفریط آن ها سبب یک مشکلاتی در آینده برای آنها خواهد شد به عنوان مثال جوانه ی گندم اگر به میزان زیاد به پرنده داده شود علاوه بر مستی بسیار زیاد ُآن سبب چاقی پرنده شده و شرایط جفت گیری را بسیار سخت می کند:


در اینجا لیستی مفید از برخی مواد مورد نیاز عروس را برای شما گردآوردی کرده ایم:


1.ارزن: غذای اصلی بوده که وجود آن اجباری می باشد ولی باید دانست که ارزن برای عروس به منزله ی ذرت بو داده برای انسان می باشد.پس تنها ارزن کافی نیست.


2.تخم کتان:که بهتر است با ارزن مخلوط گردد.ولی میزان آن بایستی کمتر از ارزن باشد زیرا کمی سنگینتر از ارزن بوده و دوم اینکه خوردن آن برای عروس یک مقدار سخت می باشد و کمی طول می کشد به همین خاطر عروس ها ابتدا ارزن را خورده و سپس به خوردن تخم کتان می پردازند.


3.شاهدانه ی درشت:بسیار کم مخلوط با ارزن و تخم کتان شود زیرا سبب مستی زیاد پرنده می شود.


4.جوانه هایی نظیر گندم و جو و.....که در یک ظرف جداگانه و به میزان لازم و حداکثر یک باردر هفته به عروس هلندی داده شود.


5.مورد دیگر میوه ها می باشد از جمله سیب. خیار . هویج که بسیار مهم بوده و عروس ها استقبال می کنند که التبه بستگی به مزاج عروس شما نیز خواهد داشت.پیشنهاد می شود هر روز از با میوه های تازه از آنان استقبال کنید.


6.تخم افتابگردان خام:هر چند یکی دیگر از غذا های اصلی عروس به حساب آمده و عروس عاشق آن می باشد ولی خوردن آن عواقب بدی همجون چاقی بسیار و کسل شدن پرنده می شود پس پیشنهاد می شود هفته ای دوبار در یک ظرف جداگانه تخم آفتابگردان خام برای آنان بریزید.



نکته ی بسیار مهم:هرگز اغذیه ای مانند فست فود و یا میوه های ترش مانند ریواس و پرتقال و........به عروس ندهید و  به منزله ی  سم می باشد.



شرایط آب هوایی می توان به  هوای مناسب  و رطوبت کم


و همچنین نور مناسب برای محیط عروس ها _(توصیه می گردد با تاریک شدن هوا چراغ های محل عروس خود را خاموش کنید)


عروس ها را در مجاورت گرما یعنی بخاری و رادیاتور قرار ندهید زیرا سبب تلف شدن عروس و یا ریخته شدن پر های عروس به دلیل نوسان دمای محیط می شود.



در مورد شرایط محیطی که عبارتند از نحوه برخورد دارنده ی عروس هلدی نسبت به عروسها


فردی که به نگهداری عروس می پردازند باید همواره مراقب عروس خود در هر شرایطی باشد.

به عنوان مثال به بازی کردن با آنها بپردازد.

ویا شرایط محیطی با مناسب نماید مانند آنکه  عروس ها را در محل رفت و آمد قرار ندهد.

عروس ها را به موقع حمام دهد.

سبب آزار و اذیت عروس ها نشود..

و...........


در صورت هرگونه پرسش در بخش نظرات سوالات خود را مطرح نمایید.......

نظرات 9 + ارسال نظر
mandana جمعه 4 فروردین 1391 ساعت 13:59

امیررضا جمعه 6 مرداد 1391 ساعت 17:24

سلام
من امیررضا هستم
من 2تا عروس هلندی دارم
نر وماده امیدوارم که نر وماده باشن
دلم میخواهد ان ها جفتگیری کنند اما نمیدانم چه طور
امید دارم شما کمکم کنید. ان هارا در بال کونه خانه مان نگه میداریم.
من هروز بهشان سر میزنم و باهاشون حرف میزنم. لانه هم دارند ( mdf ) .
رژیم غذاشون ( تخمه 2ظرف اب 1ظرف تخمه کتان 1ظرف).
2سال پیش من سرم کلاه رفت و2تا عروس هلندی نر به من دادند .
3مرداد ماه من یکیشانرا عوض کردم وحالا نمیدانم
برای جفتگیریشان وتخم گذاری انها چه کار کنم 1391مردادماه

shahrzad پنج‌شنبه 9 شهریور 1391 ساعت 13:07

ُسلام. من 2 تا عروس دارم که یکیشونو از بچگی بزرگ کردم. الان حدودا 2 سال نشده. اون یکی رو تازه خریدم. ولی اصلا نر من به ماده توجه نمی کنه و فقط به من وابستس. تا با هم تنهاشون میزارم دادو جیغ می زنه.اگه میشه کمکم کنید

مهلا یکشنبه 14 آبان 1391 ساعت 14:04

سلام
من یه جفت دارم که الان چند وقته هر روز جفت گیری میکنن .لانه هم دارن
فقط می خواستم بدونم باید چه شرایطی رو داشته باشن تا تخم گذاری کنن.غذای خاصی نیاز دارن؟
پیشاپیش از توجه تون ممنونم

احسان سه‌شنبه 20 فروردین 1392 ساعت 13:35

سلام
من یه جفت عروس دارم , حدودا 5 ماهه که خریدم .
این نره اواز میخونه و بعد چند دقیقه بعد ماده میاد و سرشو میزنه به نره .یک ماه قبل هم نره مدام میرفت تو لونه ولی الان خیلی کمتر میره البته لونه سفالیه ایراد که نداره ? تا به حال هم هیچ جفت گیری نکردن , ولی مادهه همش روی میله یه گوشه میشنه و دمشو به سمت پایین میگیره
اگه میشه منو راهنمایی کنین ممنون میشم

نعیما یکشنبه 29 اردیبهشت 1392 ساعت 10:48

سلام من از پارسال یه عروس نر دستی خیلی باحال داشتم امسال براش یه ماده گرفتم که هم تنها نباشه هم خونواده تشکیل بده اما انگار اصلا دوستش نداره. همش باهم دعوا میکنن. البته پسرم قبل از اومدن مادهه اصلا تو قفس نبود ولی وقتی مادهه رو گرفتم یه مدت تو قفسش کردم که شاید با هم جفت شن اما اون افسرده شد! حالا کلا در قفس بازه و هردوشون میان و میرن اما بهم توجهی ندارن. بنظرم مادهه سعی میکنه رابطه رو خوب کنه دنبالش میکنه و خودشو بهش میچسبونه اما نره می زنش!
بهم بگین چکار کنم. دوست دارم جوجه هاشونو ببینم.

احسان یکشنبه 23 تیر 1392 ساعت 12:55

سلام اقا حامد
من یه جفت عروس دارم ,تقریبا جوونن. به نطر خودم مادهه همیه نشانه های جفت گیری داره (دائما در حال خوندنه وهمش میره داخل لونه....) .ولی نره اینطور نیست فقط گاهی اوقات سره مادهرو میخارونه ,ولی وقتی که ماده شروع به خوندن میکنه نره از مادهه دور میشه یابهش نوک میزنه ,در ضمن من از لحاظ تغذیه و ویتامین هم خیلی بهشون رسیدگی میکنم .بنظر شما باید چی کار کنم که نره هم اماده جفت گیری بشه ممنون میشم اگه جواب بدید.

امیر سه‌شنبه 8 فروردین 1402 ساعت 14:38

۳ روز پیش یک جفت عروس هلندی خریدم ولی هیچ کدوم علاقه زیادی به میوه نداره و بیشتر برنج پخته شده و گندم خیس شده دوس دارن چیکار کنم تا به میوه علاقه پیدا کنند

مهدی شنبه 27 آبان 1402 ساعت 07:50

سلام من یک جفت عروس دارم یک بار تخم گذاشت جوجه شدن ولی جوجه ها بعد سی روز مردن الانم نر مستی می‌کنه ولی ماده نمی زاره میشه راهنماییم کنید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد